لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

مخالفت ها در برابر نامگذاری میدان هوایی قندهار به نام استاد ربانی


برخی از نمایندگان مردم و فرهنگیان ولایت قندهار می گویند، با فیصله دولت مبنی بر نامگذاری میدان هوایی قندهار به نام میدان هوایی ربانی مخالف هستند. محمد نعیم لالی حمیدزی، یکی از نمایندگان مردم قندهار در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، مردم قندهار کدام مخالفتی با نام استاد برهان الدین ربانی ندارند ولی نمی خواهند که دولت میدان هوایی قندها را به نام وی مسمی سازد.

« واقعاً ما در روزهای اخیر شنیده ایم که رییس صاحب جمهور میدان هوایی قندهار را به نام شهید استاد ربانی مسمی می سازد. کسی با استاد شهید مخالفت ندارد اما عکس العمل مردم قندهار و یا نمایندگان آنها در ولسی جرگه این است که اگر رییس جمهور اینقدر مهربان است کرز و یا بالا کرز و یا عینو مینه را به این نام مسمی سازد. میدان هوایی قندهار یک میدان بین المللی است. من نه تنها به حیث نماینده مردم قندهار بلکه به حیث یک عضو ولسی جرگه با این اقدام مخالفت دارم به این معنی که با استاد شهید مخالفتی نداریم بلکه با اقدام رییس جمهور مخالف هستیم. »

در یازده سال گذشته چوک ها، منار ها و ساختمان های زیاد به نام های برخی اشخاص منطقه مسمی شده و یا هم به مقامات افغان و یا خارجی به یک نام و دیگری مدال ها و تقدیرنامه ها داده شده که برخی از این اقدامات مخالفت های را نیز به همراه داشته است. دولت افغانستان می گوید، میدان هوایی قندهار را به خاطر وحدت ملی به نام میدان هوایی ربانی مسمی می سازد.

همچنین یکی از مسایل دیگر مورد نزاع مسمی ساختن یکی از سرک های شهر مزارشریف به نام دیپلوماتان ایرانی می باشد. هرچند شورای ملی افغانستان و برخی حلقات فرهنگی با این اقدام مخالفت دارند ولی والی بلخ می گوید که از تصمیم خود منصرف شدنی نیست. حلقات فرهنگی قندهار می گویند که با نامگذاری میدان هوایی قندهار به نام میدان هوایی ربانی مخالف هستند.

عبدالاحمد محمدیار یکی از شخصیت های فرهنگی قندهار در این باره چنین توضیح می دهد:
« من فکرمی کنم که بدبختانه حکومت افغانستان و در مجموع همه دولت برای همیشه دست به یک سلسله اقداماتی می زند که حساسیت های مردم را برمی انگیزد. استاد برهان الدین ربانی یکی از چهره های متنازع فیه در افغانستان می باشد که هیچ گاهی همه افغان ها در باره شخصیت عالی و یا درایت وی اتفاق نظر نداشته اند. اکنون که شایعه است که میدان هوایی قندهار به نام وی مسمی می شود مردم بسیاری ناراض هستند. »

پسر استاد ربانی، صلاح الدین ربانی که به جای پدر خود ریاست شورای عالی صلح افغانستان را به عهده دارد هنگام مصاحبه با بخش خبری تلویزیون ناتو گفت که از این فیصله رییس جمهور کرزی که میدان هوایی قندهار را به نام پدر وی مسمی می سازد استقبال می کند و این یک گام خوب جهت تحکیم وحدت ملی می باشد.
« به نظر من این یک اقدام خوبی برای وحدت ملی می باشد که میدان هوایی به نام یک شخص ملی از منطقه دیگری مسمی شود. چنین اقدام وحدت ملی و محبت میان اقوام مختلف افغانستان را تبارز می دهد. »

ولی فرهنگی های قندهار می گویند که با درنظرداشت واقعات یازده سال گذشته این اقدام کدام نقش در تحکیم وحدت ملی بازی کرده نمی تواند بلکه وحدت ملی را ضرر می رساند.

عبدالاحمد محمد یار در این باره بازهم چنین می گوید:
« تجربه یازده سال گذشته نشان میدهد اقداماتی را که حکومت افغانستان به نام وحدت ملی انجام داده است، بدبختانه نه تنها اینکه وحدت ملی را تامین نکرده است بلکه صدمه های شدید به وحدت ملی وارد کرده است. حکومت افغانستان و در راس آن رییس جمهور کرزی متاسفانه زیرنام وحدت ملی به چهره های اهمیت داده یا آنها را مطرح ساخته و یا به آنها قدرت داده که وحدت ملی را متضرر ساخته اند. چنین اقدامات وحدت ملی را به میان نمی آورد بلکه تمسخر به وحدت ملی می باشد و به حیثیت وحدت ملی ضررمی رساند و اگر فردا کسی بخواهد که واقعاً برای وحدت ملی کار کند وحدت ملی کدام ارزش میان مردم نخواهد داشت. »

استاد برهان الدین ربانی رییس جمهور و رییس سابق شورای عالی صلح افغانستان سال گذشته توسط یکی از مهاجمان انتحاری که خود را قاصد صلح از سوی طالبان معرفی کرده بود در منزل خود کشته شد. پس از کشته شدن او تلاش های شورای عالی صلح به تعویق افتاد تا اینکه پسر او صلاح الدین ربانی جانشین پدر خود گردید.

حاجی احسان، رییس شورای ولایتی قندهار از رییس جمهور حامد کرزی می خواهد که از فیصله خود منصرف شود چون به گفته او افغانستان و خصوصاً قندهار قهرمانانی زیادی دارد که میتوان میدان هوایی قندهار را به نام آنها مسمی ساخت.

« من با این اقدام مطلقاً مخالف هستم. هیچ گاهی نمی خواهم که میدان هوایی قندهار به نام برهان الدین ربانی مسمی شود. چون برهان الدین ربانی سی یا سی و پنج سال گذشته را در جنگ سپری کرده است. قندهار از خود قهرمانان و اشخاص نامداری دارد چرا به نام آنها مسمی نشود که به نام استاد برهان الدین ربانی می شود. »

رادیو آزادی تلاش کرد که نظر دولت افغانستان را در زمینه داشته باشد ولی موفق نشد. میدان هوایی قندهار در هفده کیلومیتری جنوب شرق شهر قندهار موقعیت دارد که پروازهای داخلی و بین المللی از آن صورت می گیرد.
XS
SM
MD
LG