لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

«زمینه حل سیاسی نزاع افغانستان مهیا شده است»


نماینده ملکی ناتو در افغانستان که دوره کاری وی به پایان رسیده می گوید، قوای این پیمان نظامی همزمان با خروج خود در دو سال آینده از افغانستان زمینه را برای صلح و آشتی در این کشور نیز مهیا می سازد.

سایمن گاس، دیپلومات ارشد ناتو گفت، مخالفین حکومت افغانستان تا سال 2014 شکست نخواهند خورد ولی این توان را هم نخواهند داشت که حکومت را سقوط دهند. او دیروز در بروکسل به خبرنگاران گفت، چون طالبان ضعیف ساخته شده اند زمینه حل سیاسی نزاع افغانستان مهیا شده است.

او می گوید:
« شورشیان هنوز هم وجود دارند و فعال هستند. پس برای اینکه صلح در افغانستان بیاید، همه شما می دانید که ما در آنجا به حل سیاسی ضرورت داریم. و برای رسیدن به صلح تلاش ها از راه های مختلف جریان دارد که بالاخره منجر به آشتی خواهد شد. چیزی را که می خواهم اظهار دارم این است که شورشیان هم می دانند که نمی توانند با زور دولت افغانستان را سقوط دهند، لذا من باور دارم که آخرین راه حل سیاسی خواهد بود. »

دیپلومات بریتانیوی سایمن گاس که مدت 18 ماه نماینده ملکی ناتو در افغانستان بود افزود که پس از واگذاری کامل مسوولیت امنیتی به نیروهای افغان تا سال 2014 بازهم تهدید های جدی وجود خواهد داشت.

« با تکمیل انتقال مسوولیت ها تا سال 2014، ما از این کشور که با مشکلات گوناگونی روبرو است خارج می شویم. این کشور با مشکلات جنگ سی ساله روبرو است، زیربنای آن بسیار تخریب شده، با قحطی شدیدی روبرو است و اقتصاد آن هم ضعیف می باشد، با مشکلات مواد مخدر و فساد اداری هم روبرو است. »

نماینده ملکی ناتو افزود که این پیمان نظامی و جامعه جهانی باید پس از سال 2014 نیز به کمک خود با افغانها ادامه دهد ولی دولت افغانستان هم باید تعهدات خود را برآورده سازد. سایمن گاس گفت که کابل باید از فساد اداری جلوگیری کند، خدمات دولتی را بهبود بخشد ویک سلسله کار ها به شمول انتخابات را به صورت شفاف انجام دهد.
XS
SM
MD
LG