لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۵۵

امریکا دو کشتی جنگی و پنجاه تن از نیروهای خاص را به لیبیا اعزام کرد


کریستوفرستیفنس (Christopher Stevens) سفیر ایالات متحدهء امریکا که در لیبیا کشته شد
کریستوفرستیفنس (Christopher Stevens) سفیر ایالات متحدهء امریکا که در لیبیا کشته شد
بعد از آنکه کریستوفرستیفنس (Christopher Stevens) سفیر ایالات متحدهء امریکا و سه کارمند دیگر سفارت آن کشور در اثر حمله بر قونسلگری امریکا در شهر بنغازی توسط یک جمعیت خشمگین کشته شد، اعضای سفارت آن کشور در لیبیا به حد اقل آن کاهش داده شده و کارمندان قونسلگری امریکا از شهر بنغاری، تخلیه شده اند.

ایالات متحدهء امریکا در پاسخ به کشته شدن سفیر آن کشور، دو کشتی جنگی نیروهای بحری و پنجاه تن از نیروهای خاص را به لیبیا اعزام کرده است. آن ها وظیفه دارند، امنیت سفارت امریکا را در شهر ترابلس مرکز لیبیا تامین کنند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا برای بحث در مورد همکاری امنیتی با رهبران مصر و لیبیا تماس گرفته است. سفارت امریکا در شهر قاهره نیز بروز سه شنبه به خاطر فلمی جنجال برانگیزی که در امریکا بطور شخصی تهیه شده است، توسط اعتراض کننده گان مورد حمله قرار گرفت.

مرکز خبری رادیو آزادی می نویسد:
واشینگتن تحقیقات را در مورد دست داشتن شبکهء القاعده و یا طرفداران آن درحمله بر قونسلگری آن کشور در شهر بنغازی آغاز کرده است. تحقیقات در مورد اینکه آیا از این تظاهرات به حیث حملات برنامه ریزی شده به خاطر سالروز حملات تروریستی یازدهم سپتامبر استفاده شده یا خیر، آغاز شده است.

رییس جمهور امریکا با شدید ترین الفاظ این حملات را نکوهش کرده، با اظهار اینکه این حمله روابط واشنیگتن و ترابلس را قطع نخواهد کرد، می گوید:
«ایالات متحده این حملهء ظالمانه و تکان دهنده را با شدیدترین الفاظ محکوم می کند. ما برای تامین امنیت دیپلوماتان خود با حکومت لیبیا کار می کنیم. من به ادارهء خود هدایت داده ام، تدابیرامنیتی دفاتردیپلوماتیک ما را در سرتاسر جهان افزایش دهند و اشتباه نکنند. ما با حکومت لیبیا کار خواهیم کرد، قاتلانی را که بر مردم ما حمله کرده اند، باید به عدالت کشانیده شوند.»

خانم هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا نیز در یک سخنرانی تلویزیونی، حمله بر قونسلگری امریکا را برای مردم همهء ادیان تکان دهنده خوانده، اظهار داشت:
«این حمله ایست که باید وجدان پیروان همهء ادیان را در سرتاسر جهان تکان دهد. ما با شدیدترین الفاظ این حرکت خشونت بی مفهوم را محکوم کرده، به خانواده ها، دوستان و همکاران کسانی را که از دست دادیم عرض تسلیت و دعا می کنیم.»

حکومت لیبیا این حملات را نکو هش کرده، تعهد کرده است که همهء تلاش ها ممکن را به خاطر یافتن مسوولین آن انجام خواهد داد.

سرگی لاوروف وزیرخارجهء روسیه با اظهار اینکه از قتل های دردناک دیپلوماتان امریکایی تکان خورده، گفته است:
«این رویداد یکبار دیگر نشان می دهد که تلاش های کشورهای ما و همهء جامعهء جهانی باید در مبارزه بر ضد اهریمن تروریزم به هر شکلی که باشد، بسیج ساخته شود.»

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان با محکوم کردن فلم جنجال بر انگیزی که باعث این رویداد ها شده است، آن را یک حرکت شیطانی خوانده است.

قصر سفید امریکا می گوید، بارک اوباما رییس جمهور آن کشور با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز در این مورد صحبت کرده است.
XS
SM
MD
LG