لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

حکومت افغانستان از تصمیم امریکا در قبال شبکهء حقانی استقبال کرد


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ریاست جمهوری افغانستان شامل ساختن شبکهء حقانی در فهرست سیاه سازمان های تروریستی از سوی ایالات متحده امریکا را استقبال کرده است.

شامل شدن شبکهء حقانی در فهرست سیاه سازمان های تروریستی ایالات متحدهء امریکا یکی از خواست های دیرین حکومت افغانستان بوده است.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی با تاکید بر این مطلب می گوید، که شبکهء حقانی در خدمت سازمان استخبارات بیگانه بوده و همواره حملات انتحاری را در مکان های نظامی و غیر نظامی افغانستان انجام داده است:

« حکومت افغانستان از فیصلهء ایالات متحدهء امریکا مبنی بر شامل ساختن شبکهء حقانی در فهرست سیاه گروه های تروریستی استقبال می کند و این اقدام را یک گام مثبت و مهم در امر مبارزه با تروریزم می داند.
شبکهء حقانی در خدمت سازمان استخباراتی بیگانه نه تنها این که برای تضعیف اردوی ملی به نهاد های امنیتی ما همواره حملات ترویستی را انجام داده، این شبکه در مساجد در بازار ها و دیگر محلات عامهء کشور ما حملات انتحاری را انجام داده است، ای کاش این تصمیم قبلاً گرفته می شد.»


هر چند آقای فیضی از سازمان استخباراتی خاص نام نبرد که شبکهء حقانی با آن ارتباط داشته باشد، اما گزارش هایی وجود دارند که سازمان استخباراتی پاکستان یا آی اس آی با این شبکه رابطهء نزدیک دارد.

پاکستان این گزارش ها را رد کرده است.

از سوی دیگر، نگرانی هایی وجود دارند که درج شبکهء حقانی در فهرست سیاه سازمان های تروریستی ممکن روند صلح حکومت افغانستان را خدشه دار سازد.

اما سخنگوی رییس جمهور کرزی این نگرانی ها را رد می کند و می افزاید که مذاکره با گروه هایی صورت می گیرد که با سازمان های تروریستی روابط نداشته باشند، در حالی که به گفته ایمل فیضی شبکهء حقانی یک شبکهء تروریستی است.

با آنکه ریاست جمهوری افغانستان از شامل ساختن گروه یا شبکهء دیگر در فهرست سیاه امریکا سخن نمی زند، ولسی جرگهء این کشور پیشنهاد می کند که طالبان نیز در فهرست سیاه سازمان های تروریستی شامل ساخته شوند.

فرهاد عظیمی منشی دوم ولسی جرگه در مورد گفت:

« ما به عنوان ولسی جرگهء شورای ملی افغانستان از این اقدام امریکا استقبال می کنیم و آرزو داریم که امریکا بعضی چشم پوشی هایی که در قسمت بعضی گروه های دیگر مثل طالبان و همکاران شان و کشور هایی که این گروه ها را حمایت می کنند، آن را نیز در فهرست سیاه شامل بسازد.»

در این حال طالبان با نشر خبرنامهء گفته اند، شبکهء حقانی یک نام خود ساخته است و شامل ساختن اش در فهرست سیاه امریکا، نتیجهء مثبت به دنبال نخواهد داشت.

شامل شدن شبکهء حقانی به عنوان یک شبکهء تروریستی در فهرست سیاه ایالات متحدهء امریکا به تاریخ چهاردهم ماه سپتمبر به اجرا در خواهد آمد.

وزارت خارجهء ایالات متحدهء امریکا به روز جمعه گفت، که به کانگرس این کشور اطلاع داده که شبکهء حقانی را به حیث یک سازمان تروریستی شناخته است.

شبکهء حقانی در پاکستان فعالیت دارد و گفته می شود که با گروه طالبان و شبکه القاعده نیز رابطهء نزدیک دارد.

مقامات امریکایی گفته اند، که شبکهء حقانی در چندین حمله در افغانستان دست داشته است.

حمله امسال به هوتلی در بند قرغهء کابل و حمله پارسال بر سفارت ایالات متحدهء امریکا از نمونه های حملات این شبکه خوانده می شوند.
XS
SM
MD
LG