لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

مردم کنر: حکومت افغانستان باید پرتاب راکت از خاک پاکستان را مانع شود


بزرگان و متنفذین ولایت کنر و نماینده گان مردم این ولایت در شورای ملی می گویند که حکومت افغانستان باید از پرتاب راکت از خاک پاکستان بر ولایت کنر که از دو سال به این طرف ادامه دارد، جلوگیری نماید.

این افراد به روز سه شنبه با رییس جمهور کرزی در ارگ ریاست جمهوری در کابل دیدار کردند و از او خواستند که برای توقف حملات راکتی پاکستان که باعث کشته شدن تعداد از باشنده گان ولایت کنر به شمول زنان و اطفال شده است، تلاش کند.

داکتر نظام الدین ملیار مسوول دارالانشای دفتر محلی شورای عالی صلح در ولایت کنر در مورد ملاقات بزرگان و متنفذین این ولایت با رییس جمهور افغانستان چنین توضیحات ارایه کرد.

« هدف از سفر این هیات به کابل تقاضای توقف حملات راکتی پاکستان بر خاک افغانستان بود و در کنار آن برخی خواست های دیگر نیز بود مثل ارتقای این ولایت و موضوع زندانیان. »

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که این بزرگان ولایت کنر در رابطه به خاموشی نیرو های ناتو و ایتلاف در خصوص حملات راکتی پاکستان نیز ابراز نگرانی کرده اند.

رییس جمهور افغانستان پس از استعمای تقاضای بزرگان ولایت کنر و نماینده گان مردم این ولایت در شورای ملی، گفت که او شخصاً همه روزه موضوع پرتاب راکت بر قلمرو افغانستان را تعقیب می کند.

حامد کرزی گفته است که حکومت افغانستان در مورد این حملات راکتی با حکومت پاکستان و جامعه جهانی از نزدیک در تماس است.

اما او یک بار دیگر تاکید نمود که افغانستان هرگز اقدام با المثل نخواهد کرد.

« روزی مره، روزی نیست که از این موضوع آگاهی حاصل نکرده باشم. و از روزی که این مشکلات شروع شد تا حال با مسوولان حکومت در مرکز و با والی در ولایت در تماس هستم. پاکستان بر مناطق مسکونی و قریه های ما توب، راکت و مرمی پرتاب می کند اما ما در آن طرف این کار را نمی کنیم، مردم آن طرف هم مردم خود ما اند. در تصمیم ما نه امروز تغییر می آید نه دیروز موجود بود و نه هم در آینده خواهد آمد. »

باشنده گان ولایت کنر به تازه گی طی یک گردهمایی وسیع جهاد را علیه پاکستان اعلام کردند.

اما در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که بزرگان ولایت کنر در این ملاقات گفتند که هدف از فتوای جهاد، تجاوز بر حریم کشور دیگر نه بلکه به خاطر دفاع و حفاظت از خاک افغانستان صادر شده است.

این خواست بزرگان ولایت کنر در حالی صورت می گیرد که وزیران پیشن داخله و دفاع افغانستان به علت همین حملات راکتی پاکستان اخیراً از سوی ولسی جرگه استیضاح و سلب صلاحیت شدند.

به اساس گزارش ها تا حال بیش از پنجهزار راکت از خاک پاکستان بر مناطق شرقی افغانستان پرتاب شده اند.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG