لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

چرا ایران از مخالفین مسلح حکومت افغانستان حمایت میکند؟


حملات خونین ولایت نیمروز به روز سه شنبه باعث کشته شدن 36 نفر و جراحت بیش از 100 تن دیگر شد.

قومندان امنیه نیمروز جنرال عبدالرحیم گفته است، سه حمله کننده را که زنده دستگیر نموده اند، می گویند از ایران آمده اند.

این از نادر ترین مواردیست که گفته می شود، ایرانی ها حملات انتحاری را در افغانستان انجام داده اند.

ایران با چنین حملات کدام اهداف را دنبال می کند؟

احمد بهزاد عضو ولسی جرگه افغانستان می گوید، صرفاً دخالت بلوچ های ايران در حملات انتحاری نمی تواند به معنای دخالت حکومت ايران باشد، زيرا گروهی از بلوچ های ايران در این کشور نیز چنین حملات را انجام می دهند.

آقای بهزاد در اشاره به بلوچ های ایران در منطقه چنین گفت:

« من فکر می کنم که اگر اتباع ایران در حملات انتحاری و یا همکاری با طالبان دخیل باشند، حتماً به معنی دخیل بودن حکومت ایران نیست، بخاطریکه بعضاً بلوچ های ایران در برابر حکومت این کشور در حال جنگ و مجادله هستند.»

ولی غفور لیوال رییس مرکز مطالعات ستراتیژیک افغانستان می گوید، روابط ایران با گروه های مسلح در افغانستان در این اواخر افزایش یافته است.

ایران می داند که طالبان دیگر به چنین قدرتی در افغانستان نمی رسند که تهدیدی برای ایران باشند و به همین دلیل ایران این نیروها را بر ضد دشمن بزرگ خود یعنی امریکا، استفاده می کند.

در جواب به این سوال که آیا ایران در افغانستان اهدافی دارد که برای رسیدن به آن، با مخالفین حکومت کمک کند و آنها را به چنین حملات خونین وا دارد، مخصوصاً هدف ایران با حمله اخیر در نیمروز چی می تواند باشد؟

غفور لیوال گفت:

« ولایت نیمروز یک ولایت مهم است، یکی به دلیل آب هلمند، هر زمانی که در هلمند سطح آب پایان شود، آن بخش ایران که آب هلمند در آن می ریزد تحت فشار قرار می گیرد و آنها چنان فکر می کنند که افغانها از این آب استفاده می کنند از سوی دیگر نیمروز برای ایرانی ها یک دهلیز مهم ستراتیژیک است و آنها همچو ساحه نفوذ شان از ولایت نیمروز استفاده می کنند و تحرکات شان را در این ولایت فعال نگه میدارند.»


رییس مرکز مطالعات ستراتیژیک افغانستان می گوید، چنان به نظر می رسد که ایران در کنار این اهداف، به هدف بزرگ تری هم با مخالفین مسلح حکومت افغانستان رابطه دارد و آن، به چالش کشیدن سیاست های امریکا به سطح بین المللی است:

« هدف اساسی و بزرگ ایران آنست که برای حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مزاحمت ایجاد کند و هر وقتیکه غرب بر ایران، به سبب برنامه اتومی آن کشور و یا مداخله ایران در سوریه، تغزیرات را افزایش می دهد، ایران در افغانستان جوابی می دهد.
در این اواخر شما شنیده باشید که شایعات وجود دارند که اسراییل برای حمله بر ایران آماده گی می گیرد و شاید چنین یک جنگ در آینده آغاز شود و ایران به همین دلیل حملاتی را در افغانستان انجام می دهد، این همه تحرکات با یکدیگر رابطه دارند. »


قابل ذکر است که در گذشته نیز مقامات افغان از مداخلات ایران در امور افغانستان و هم حمایت آن کشور از مخالفین مسلح نگرانی های را ابراز نموده بودند، ولی تعداد از کارشناسان، حکومت رییس جمهور کرزی را مورد انتقاد قرار می دهند که همیشه از ایران دفاع می کند.

به گفته احمد بهزاد یک عضو ولسی جرگه، مقامات افغان به جای منافع ملی کشور، به منافع شخصی خود فکر می کنند.
XS
SM
MD
LG