لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

«ایجاد اتحادیه خبرنگاری از سوی ایران در افغانستان نگران کننده است»


عبدالحمید مبارز رییس اتحادیهء ملی ژورنالیستان افغانستان
عبدالحمید مبارز رییس اتحادیهء ملی ژورنالیستان افغانستان
اتحادیه های ژورنالیستان افغان نشر گزارش های مبنی بر ایجاد اتحادیه خبرنگاری از سوی ایران در افغانستان را نگران کننده خوانده اند.

خبر ایجاد و تمویل هزینه مالی اتحادیه خبرنگاری از سوی ایران در افغانستان، مساله یست که شماری از خبرنگاران افغان را نگران ساخته است.

برخی از این خبرنگاران تشکیل همچو اتحادیه ها را مداخله صریح ایران در مطبوعات افغانستان می خوانند.

خپلواک صافی رییس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که ایجاد اتحادیه خبرنگاران به فرمایش یک سفارت خارجی در کشور، نگران کننده است:

« تشکیل اتحادیه در یک نهاد دیپلوماتیک خارجی، یا یک سفارت آنهم مربوط به کشور های همسایه افغانستان مثل ایران و پاکستان که متاسفانه ذهنیت ها از قبل در مورد مداخلات آنان بسیار مغشوش بوده است، جای نگرانی است.
تشکیل این چنین اتحادیه ها به فرمایش سفارت خانه های خارجی و طرحریزی آن در سفارتخانه کشور همسایه برای ما شدیداً مایه نگرانی است.»


در گذشته نیز نگرانی هایی در رابطه به تمویل شماری از رسانه از سوی ایران وجود داشت و گزارش های مبنی بر این که شماری از رسانه ها به نفع ایران کار می کنند به نشر رسیده است.

در همین حال عبدالحمید مبارز رییس اتحادیهء ملی ژورنالیستان افغانستان در مورد این مساله به رادیو آزادی گفت که ایجاد اتحادیه خبرنگاری توسط کشور های خارجی خلاف قانون بوده و ژورنالیستان که به این اتحادیه می پیوندند باید از صف خبرنگاران افغان خارج ساخته شوند:

« این مساله هیچ گونه ارتباط به کشور های خارجی بخصوص به کشور های همسایه ندارد، ژورنالیستان که به همکاری به این چنین سفارت خانه بپردازند باید از صف خبرنگاران خارج ساخته شوند.
اتحادیه ملی ژورنالیستان شدیداً علیه چنین مداخلات خارجی در کشور، در هر ساحه که باشد به گونه جدی مقاومت نموده و مبارزه خواهیم کرد.»


به تازه گی در گزارش برخی از رسانه ها آمده است که در نشستی به اشتراک شماری از اعضای رسانه های کشور در سفارت ایران، فیصله صورت گرفته که یک اتحادیهء خبرنگاری به تمویل مالی آن کشور در افغانستان تشکیل گردد.

این رسانه ها، نام های خبرنگاران که در نشست روز جمعه گذشته در سفارت ایران اشتراک نمودند، نیز به نشر رسانده اند.

در این لست نام خبرنگارانی است که مسوولیت برخی از رسانه های صوتی و تصویری را بر عهده دارند.

همچنان برخی از خبرنگاران در صفحات فیسبوک شان تصاویری از ژورنالیست های را به نشر رسانده اند که در نشست سفارات ایران اشتراک نموده اند.

لطف الله مشعل سخنگوی امنیت ملی افغانستان در پایان تصاویر خبرنگارانی که در نشست سفارت ایران اشتراک نموده اند در صفحه فیسبوک نوشته است، باید مراقب این نوع حرکات اجیرانه باشیم. با کمال احترام به آزادی بیان و حمایت کامل از اتحادیه های ژورنالستان وطن پرست جلو این نوع حرکات را خواهیم گرفت.

اما محمد جواد محسنی صاحب امتیاز شبکه تلویزیون تمدن که به اساس گزارش، بحیث معاون اول این اتحادیه برگزیده شده در صحبت با رادیو آزادی این مساله را کاملاً رد نمود.

وی گفت که آنها برخی اوقات شورای را زیر عنوان "رسانه های ارزشگرا" جهت بهتر شدن نشرات دینی میان چند رسانه دایر می کنند که به گفته وی این مساله به گونه تحریف شده است.

در عین حال مقام های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گویند که آنها نیز از نشر چنین گزارش های اطلا ع حاصل نموده و تلاش صورت می گیرد تا این مساله را پیگیری نمایند.

دین محمد مبارز راشدی معین نشرانی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت که بر اساس قانون هیچ کشور حق ندارد در تشکیل اتحادیه های خبرنگاری دخالت کند:

« امکان ندارد در فضای فعلی افغانستان یک اتحادیه خبرنگاری به سفارش کشور های خارجی بتواند جا باز بکند؛ اما در مجموع ما قوانین افغانستان را مورد اجرا قرار می دهیم و حکومت افغانستان همواره از مطبوعات و کشور های که می خواهند به مطبوعات افغانستان کمک کنند خواسته تا کمک های شان به گونه قانونی و شفاف صورت گیرد.»

خواستیم تبصره وزارت خارجه افغانستان را نیز در این مورد داشته باشیم اما مقام های این وزارت در مورد این مساله اظهار بی خبری کردند.

گفته می شود که ایران در ده سال اخیر برای پیش برد جنگ رسانه یی با غرب و ادامه فعالیت های ضد غربی در افغانستان؛ سرمایه های هنگفت را برای برخی از رسانه های افغانی تخصیص داده است.
XS
SM
MD
LG