لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

کمک مالی نمیتواند یک اقتصاد متکی بخود را در افغانستان ایجاد کند


احمد رشید تحلیلگر سیاسی و ژورنالیست مشهور پاکستان
احمد رشید تحلیلگر سیاسی و ژورنالیست مشهور پاکستان
ماه گذشته 70 کشور جهان در کنفرانس توکیو تعهد نمودند که در چهار سال آینده 16 ملیارد دالر کمک انکشافی به افغانستان می رسانند.

نویسنده گان مطلب در روزنامه فایننشل تایمز احمد رشید تحلیلگر سیاسی و ژورنالیست مشهور پاکستان و الکسیس کروا کارمند مرکز تحقیقاتی چاتهم هاوس در انگلستان به این باورند که بار دیگر مقدار زیاد این پولها به هدر خواهد رفت، زیرا در چند سال اخیر ثابت شد که صرف کمک مالی نمی تواند یک اقتصاد متکی بخود را در افغانستان ایجاد نماید.

به نظر آنها بعد از خروج قوای خارجی، افغانستان باز هم یک کشور آسیب پذیر خواهد بود که از یکسو به تهدید طالبان و از سوی دیگر با مشکل جنگ سالاران و اقتصاد که نمی تواند برای مردم جای کار ایجاد کند، دست به گریبان خواهد بود.

به نوشته روزنامه فعلاً در افغانستان ستراتیژی اقتصادی وجود دارد که خود مردم این کشور را به رشد اقتصادی تشویق نمی کند و برعکس آنها را وابسته می سازد، در حالی که افغانها به عملی شدن پروژه های نیاز دارند که اقتصاد این کشور در آینده بدست خود آنها قرار بگیرد.

به این معنی که افغانستان به یک نمونه نو اقتصای نیاز دارد. چین و هند در بخش خصوصی و معادن افغانستان که شبکه های زیربنائی می باشند سرمایه گزاری کرده اند و غرب هم باید عین روش را تعقیب نماید و با قبول یک اندازه خطر برای درازمدت در افغانستان سرمایه گذاری کند.

به نوشته روزنامه، احمد رشید و الکسیس کروا بر موقف سیاسی امریکا در افغانستان هم انتقاد دارند و به نظر آنها واشنگتن روش استعماری قرن 19 را در افغانستان پیش گرفته و به فرهنگ، ارزشها و خواسته های طرف مقابل هیچ اهمیت نمیدهد و انتظار آنست که طالبان هم تسلیم شوند، در حالی که طالبان خواهان مذاکرات بین دو جناح مساوی می باشند.

به نظر تحلیلگران تنها وقتی که غرب از تحمیل تصورات خود برای صلح و حاکمیت ملی در افغانستان صرف نظر کند می تواند شرایط را برای صلح آماده بسازد. طالبان همیشه می گویند، وقتی که امریکایی ها خارج شوند، افغانها در بین خود می توانند مشکلات خود را حل کنند. این یک تهدید نیست بلکه یک تاکید می باشد.

از سوی دیگر به نوشته احمد رشید و الکسیس کروا صلح در افغانستان تنها با تلاش های سیاسی حکمفرما نخواهد شد، بلکه سکتور های دیگر جامعه هم در مصالحه ملی نقش دارند. ثبات و رشد در افغانستان تنها در صورت حکفرما می شود که مردم این کشور در برداشت منافع سهیم باشند و یک سکتور خصوصی تشویق کننده، ایجاد گردد.

به نوشته روزنامه هنوز دوسال دیگر به خروج قوای ناتو از افغانستان مانده و ایالات متحده وقت دارد که ستراتیژی خود را تغییر بدهد، زیرا ریختن ملیاردها دالر کمک جز مشکل افغانستان به شمار می رود نه راه حل آن.
XS
SM
MD
LG