لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

تلاش های پر مصرف امریکا جهت بازسازی افغانستان عقب مانده است


یک اداره نظارتی حکومت امریکا دیروز هوشدار داد که تلاش های پر مصرف امریکا، جهت پیشبرد پروژه های بزرگ بازسازی در افغانستان، عقب مانده است و شاید کندی را در رسیدن به اهداف ضد شورشی در افغانستان که از نقش کلیدی در کمپاین نظامی امریکا در افغانستان برخوردار است، وارد کند.

اداره خاص نظارت امریکا بر امور بازسازی در افغانستان یا "سیگار" دیروز گفت، پروژه های به ارزش حدود 400 میلیون دالر که سال گذشته، برای بازسازی شبکه های برق، سرک ها و دیگر امور در افغانستان، تخصیص داده شده بود، اثرات مطلوب و مسمی به کوین را، نداشته است.

هدف از مخفف کوین، همان ستراتیژی نظامی است که در عراق از آن استفاده شده و موثر تمام شده بود و حال پنتاگون از آن، در تلاش هایش جهت تضعیف طالبان در افغانستان استفاده می کند. هدف این ستراتیژی در کمپاین ضد شورشی امریکا آن است که با پروژه های بازسازی و بهتر شدن زنده گی مردم در محلات، حمایت آنها را جلب نموده و مردم را از طالبان روگردان سازد.

رییس اداره امریکایی نظارت از امور بازسازی افغانستان دیروز گفت، چنین پروژه ها، در بعضی حالات می توانند، به نتیجه معکوس منتج گردند زیرا می توانند باعث آن شوند که انتظارات مردم محلی بر آورده نشده و از حمایت آنان کاسته شود.

این ستراتیژی که بر اساس آن، به کمک پروژه های بازسازی می توان حمایت مردم محلی را به دست آورد، از سوی وزارت خارجه امریکا و پنتاگون حمایت می شود و اداره انکشاف بین المللی امریکا یو یو اس ای آی دی آنرا عملی می کند.

سیگار یا اداره نظارت از امور بازسازی افغانستان، این را دریافته است که تاخیر در اجرای پروژه های بازسازی در افغانستان که به دلیل بی امنیتی، تخمینات نادرست و انتقال کند بودیجه صورت گرفته است، از هر هفت پروژه بزرگ 5 آنرا حدود 15 ماه به تاخیر انداخته است.

این گزارش سیگار یا اداره نظارت از امور بازسازی در افغانستان در حالی منتشر شده است که اداره رییس جمهور اوباما، خروج تدریجی نیروها از افغانستان را آغاز نموده است، و طالبان در افغانستان، 10 سال بعد از تلاش های امریکا و ناتو برای سرکوبی این گروه، هنوزهم تهدید جدی را تشکیل می دهند.

پروژه احداث زیربناها در افغانستان، بخشی از تلاش های امریکا جهت ایجاد سرک های بهتر، شبکه های برق رسانی و آبرسانی برای افغانها می باشد و هدف آن، کاهش حمایت مردم محلی از طالبان، در شرق و جنوب افغانستان می باشد که طالبان در آن ریشه دارند.

این اداره امریکایی همچنان دریافته است که این پروژه ها شاید، به دلیل فعالیت نامناسب و کندی در تمویل آن در آینده، یا به دلیل سپردن این پروژه ها به ادارت حکومت افغانستان "که موثریت و توانایی آن سوال برانگیز می باشد" در آینده هم به کندی به پیش رفته، ناتکمیل بمانند و حتی ناکام شوند. گفته شده است فساد گسترده اداری در افغانستان هم، تهدید جدی را در مقابل این پروژه ها، به بار آورده است.
XS
SM
MD
LG