لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

امریکا بر کمک های پنهانی برای مخالفان رژیم سوریه تاکید کرد


قصر سفید امریکا اخیراً یک رهنمودی را صادر کرده است که در آن روی کمک های بیشتر پنهانی برای شورشیان و مخالفین رژیم بشار اسد رییس جمهور سوریه تاکید شده است. این مطلب را آژانس خبری رویترز گزارش داد.

بنوشته آژانس، روشن نیست که آیا رییس جمهور اوباما این رهنمود را امضا کرده است یا خیر؟. مقامات امریکایی به علت محرمیت موضوع، از دادن توضیحات خود داری نمودند. اما در روزهای اخیر، اداره اوباما بصورت علنی راجع به پلان دادن کمک های بیشتر به مخالفین رژیم اسد اشاره کرده است.

هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا بروز سه شنبه گفت، ما تلاش های خود را برای کمک به مخالفین افزایش میدهیم و راه های را جستجو می نمایم تا وسایل مخابراتی به مخالفین رژیم بفرستیم و معلومات استخباراتی را در مورد نقل و انتقالات اردوی سوریه با آنها شریک بسازیم.

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا همچنان در همین هفته گفت، اگر مخالفین یک قسمتی از قلمرو سوریه را در تحت کنترول خود قرار بدهند، در آنصورت کمک های بیشتر ایالات متحده امریکا و متحدین به آنها خواهد رسید.

بنوشته آژانس، تصمیم مبنی بر حمایت بیشتر لوژیستیکی و سیاسی به مخالفین رژیم اسد، آخرین گام های است که از طرف اوباما در مورد جنگ سوریه برداشته می شود، هرچند روشن نیست که آیا این کمک ها، مداخله نظامی را در پی خواهد داشت یا خیر.

مایک راجرز (Mike Rogers ) رییس کمیته استخبارات مجلس نمایندگان امریکا از حزب جمهوریخواه، اداره اوباما را مورد انتقاد قرار می دهد و می گوید، درین زمانی که رژیم اسد به کشتار مخالفین ادامه می دهد، ما درین مورد بصورت بطی حرکت کرده ایم. حتی خدمات استخباراتی ما بصورت درست سازمان داده نشده و نه توانسته اند معلومات دقیق از اوضاع و رویداد ها در سوریه بدست بی آورند.

یک مقام بلند پایه به آژانس خبری رویترز گفته است، یکی از علایم قابل ذکر اداره اوباما اینست که در میان مشاورین رییس جمهور در مورد سوریه روی سیاست های عمده توافق نظر وجود ندارد.

دینس راس (Dennis Ross ) شخصی که رییس جمهور اوباما را در مورد سیاست های شرق میانه مشوره می دهد می گوید، بعضاً شما با مجموعه یی از انتخاب مواجه می شوید که هیچکدام آنها انتخاب خوب نیست و شما خود باید قضاوت کنید که میان آنها کمتر بد را انتخاب کنید.

یک مقام بلند پایه دیگر امریکایی می گوید، در مورد سوریه پیچیده گی های وجود دارد. گروپ های مخالف به این پیچیده گی ها افزوده است. به اساس تخمین ها، تعداد مخالفین از چند صد نفر بیش نیستند و این تعداد بسنده نمی باشد.

موضوع دیگر اینکه، مداخله مستقیم ایالات متحده امریکا خطر رویارویی قدرت های بزرگ را به وجود می آورد. روسیه از مدت ها به اینطرف یک متحد سوریه می باشد. از جانبی رییس جمهور اوباما هم نمی خواهد یک جنگ دیگر را در شرق میانه آغاز کند، خاصتاً درین زمانی که از یک طرف در صدد خاتمه بخشیدن به جنگ عراق و افغانستان است و از سوی دیگر سال انتخابات در پیشرو دارد.
XS
SM
MD
LG