لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

تجار افغان نصب ترازو در شاهراه ها را سرچشمهء فساد می خوانند


مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان از نصب ترازو در شاهراه های بزرگ کشور شاکی اند و می گویند که کارمندان که در بخش وزن موتر ها کار می کنند، از تجار پول اضافه اخذ می کنند.

این مسوولین همچنان می گویند که در اکثر موارد کارمندان ترازوها در هنگام وزن حتی از موتر های خالی پول می گیرند.

خان جان الکوزی معاون این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت، اخذ پول بی جا از تاجران سبب شده که آنان اموال شان را به قیمت بلند بفروش برسانند.

آقای الکوزی می گوید، که گرفتن چنین باج ها از تاجران، مستقیماً ضرر آن به مردم می رسد.

«موضوع ترازو ها است که یک فساد بسیار مغلق را به وجود آورده است، اگر 20 تن بی آورید از پیش تان 20 هزار می گیرد، اگر 40 و 100 تن که بی آورید همان پول را می گیرد. یعنی ده ها تکس به گونه غیر قانونی از تاجران گرفته می شود.»

برخی از تاجران همچنان می گویند، که باجگری از تجار افغان در کشور های همسایه تاثر در قمیت اموال نیز دارد.

نظام الدین تاج زاده یکی از این تاجران:
«اینکه بعضی از اجناس در بازار های افغانستان نسبت به مارکیت های کشور های دیگر قیمت تمام می شود دلیل آن اینست که دمرج گرفته می شود و اخازی وجود دارد، در ضمن شاروالی ها و برخی پاتک ها هم هستند که پول می گیرند.»

طی چند سال اخیر وزارت فواید عامه افغانستان در برخی از شاهراه های بزرگ کشور ترازو ها را به منظور کنترول موتر های با توناژ بلند نصب کرده است.

مقامات این وزارت می گویند که برخی از کارکنان آنان در این بخش با فساد آلوده اند، اما می گویند، که زمینه چنین کار را خود سرمایه گذاران مهیا ساخته اند.

احمد شاه وحید معین حفظ و مراقبت سرک ها در این وزارت به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان تاکنون 5 تن را بخاطر اخذ پول از راننده های موتر های بابری به لوی سارنوالی معرفی کرده اند.

آقای وحید می گوید، در اکثر موارد تجار موتر های شان را اضافه بار می کنند که به گفته وی این موضوع سبب می شود که کارمندان آنان تقاضای پول بیشتر نماید.

وزارت فواید عامه نصب این ترازو ها را موثر خوانده و می گوید، که تاکنون بخاطر کنترول موتر های سنگین وزن 24 ترازو را نصب کرده اند.
XS
SM
MD
LG