لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

وزارت خارجه حملات راکتی پاکستان بر سرحدات افغانستان را تقبیح کرد


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت خارجه افغانستان هشدار می دهد، که پرتاب راکت از خاک پاکستان به مناطق شرقی افغانستان غیر قابل قبول است.

وزارت خارجه می گوید که در طول چند ماه گذشته بیشتر از 10 نامه رسمی که در آنها اعتراض و نگرانی افغانستان در خصوص ادامه پرتاب راکت از خاک پاکستان به این کشور مطرح شده، به سفارت پاکستان در کابل ارسال کرده است.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، که قراراست موضوع پرتاب راکت از خاک پاکستان به مناطق شرقی افغانستان در نشست شورای امنیت بحث شود.

سخنگوی وزارت خارجه می گوید، هر چند حکومت ملکی پاکستان مخالف این گونه حملات است، اما به گفته وی این که چرا جلو پرتاب راکت از خاک آن کشور به افغانستان گرفته نمی شود، حکومت نظامی و ملکی پاکستان باید پاسخ بدهد.

آقای موسی زی می گوید، که افغانستان خواستار قطع کامل این حملات است:

« طبعاً اگر این حالت ادامه یابد مردم کنر قیام می کنند و از سرحدات خود حفاظت می کنند.
تجربه نشان داده است، تا حال مردم سرحدات خود را نگهداری کرده اند.
در گذشته هم این کار را کرده اند، حالا هم می کنند و در آینده نیز از سرحدات خود حفاظت می کنند.
این کار را به خاطری می کنند که نیروهای امنیتی افغان با این کمیت نمی توانند از سرحدات خود نگهداری کنند.»

با آنکه حکومت افغانستان این موضوع با صدراعظم پاکستان در سفرش به افغانستان مطرح کرد، و راجا پرویز اشرف هم وعده سپرد که جلو پرتاب این راکت ها گرفته می شود، اما گزارش هایی از فیر راکت از سوی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان به نشر می رسد.

واصف الله واصفی سخنگوی والی کنر به رادیو آزادی گفت که از 4 ماه به این سو 1300 راکت تنها به ولایت کنر پرتاب شده است.

به گفته واصفی، این راکت ها جان 8 غیر نظامی را گرفته و 22 تن دیگر را زخمی کرده است.

آقای واصفی می گوید، در کنار این که پرتاب این راکت ها به مردم زیان جانی رسانیده است، ده ها خانواده را بیجا نموده و جنگل های زیاد را نیز سوزانیده است.

به گفته سخنگوی والی کنر، اگر پرتاب این راکت ها از سوی پاکستان توقف نیابد، مردم کنر در برابر این اعمال پاکستان قیام خواهند کرد:

« شورای امنیت ملی افغانستان این موضوع را مورد بررسی قرار داده و شما از نتایج تصامیم شورای امنیت ملی آگاه می شوید.
در چند ماه گذشته وزارت امور خارجه بیشتر از 10 یادداشت رسمی را به سفارت پاکستان در کابل ارسال کرده، که رد آن نگرانی و اعتراض افغانستان در رابطه به گزارش های ادامه پرتاب راکت از پاکستان به ولایت های شرقی افغانستان مطرح شده است.»

صدر اعظم پاکستان در حالی وعده سپرد که پرتاب راکت از سوی پاکستان توقف می یابد، که دو روز پس از سفر راجا پرویز اشرف از افغانستان، 300 راکت در ولسوالی دانگام ولایت کنر اصابت کرد، که به اساس گزارش ها در این رویداد 4 فرد ملکی کشته شدند.

پیش از این مقام های امنیت ملی افغانستان گفته اند، که این راکت ها از سوی اردوی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان فیر می شوند.

به گفته ریاست امنیت ملی، هدف از پرتاب این راکت ها از سوی پاکستان، مساعد ساختن زمینه برای ایجاد مراکز و پناهگاه های مخالفان در مناطق شرقی افغانستان است.
XS
SM
MD
LG