لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

پاکستان میخواهد پناهنده گی افغان ها را فسخ کند


پاکستان قصد دارد پناهنده گی افغانان را در قلمرو این کشور، فسخ و لغو نماید. سه ملیون مهاجر افغان که در پاکستان زنده گی می کنند، به تهدید اخراج از این کشور مواجه خواهند شد.

اخراج مهاجران افغان از پاکستان و اعزام آنها به افغانستان احتمال دارد یک بحران جدید را برای این کشور به میان آورد. کشوریکه همین اکنون با شورشیان دست به گریبان بوده و اقتصادی آن کاملاً به حضورغرب و تجارت غیر قانونی مواد مخدر وابسته می باشد.

به نوشتهء روزنامهء گاردین، غرب بر پاکستان فشار وارد می کند تا روی پالیسی این کشور دوباره غور کند. به نوشتهء روزنامه، این پالیسی پاکستان را با ملل متحد و دیگر شرکای بین المللی آن کشور در مغایرت قرار داده است. زیرا جامعه بین المللی و حکومت افغانستان ستراتیژی را برای چگونگی معامله با بازگشت این مهاجرین، آماده نکرده است.

در این میان حبیب الله خان یک مقام ارشد پاکستان در امور مهاجران افغان و وزیر دولت در امور سرحدات به روزنامه گاردین گفت: اسلام آباد بیش از این صبر ندارد. وی اضافه کرد:

«جامعه جهانی از ما تجدید پالیسی را مطالبه نموده، اما موقف ما در این زمینه روشن است. این مهاجرین اصول و قوانین، امنیت، اقتصاد، احصاییه و فرهنگ محلی را به تهدید مواجه نموده اند.»

حبیب الله خان گفت، همین کافی بوده و اضافه از این بس است.

حبیبالله خان اضافه کرد، اگر جامعه بین المللی نگران است، آنها در کشورهای شان را به روی این مهاجران بازنگهدارند.
افغانان اگر از سوی کشورهای اروپایی، استرالیا و کانادا جذب شوند، نسبت به پاکستان خیلی خوشحال و خرسند اند.

به نوشته گاردین پاکستان بیشتر از سی سال است که میزبان مهاجران افغان بعد از هجوم نیروهای شوروی سابق، دوران مجاهدین، طالبان و بعد از سقوط طالبان می باشد.

گفته می شود، مکمل نسل های افغان در همین مدت در پاکستان بزرگ شدند و شماری از آنها حتی در مورد کشور شان هیچ نمی دانند.

به نوشته روزنامه، در شرایط کنونی یک ملیون 700 هزار مهاجر افغان رسماً در پاکستان ثبت نام شده اند. بیشتر از نصف آنها پائین تر از سن 18 سال بوده، حدود 630 هزار تن آنها در کمپ ها زنده گی کرده و تخمین زده می شود که بیشتر از یک میلیون افغان مهاجر بدون ثبت و نام در این کشور زنده گی می کنند.

سازمان ملل متحد، برنامه برگشت داوطلبانهء مهاجران را به پیش می برد. اما این برنامه خیلی بطی پیش می رود.

بارونس آموس رییس اداره امور کمک های بشری سازمان ملل متحد اوایل امسال بعد از بازدیدش از کمپ مهاجران که تازه برگشته بودند، گفت: او از شرایط زنده گی این مهاجران در کابل، تکان خورده است.

نییل رایتس نماینده کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران در پاکستان گفت، بر اساس قانون بین المللی، افغانان ثبت و راجستر شده را در پاکستان بعد از پایان سال 2012 میلادی هم به حیث مهاجر خواهد شناخت.

او گفت:

« امیدوار است که حکومت پاکستان به شناخت این افراد به حیث مهاجر ادامه دهد.»

وی افزود برگشت آنها به افغانستان امکان دارد، افغانستان را نسبت به هر وقت دیگر بی ثبات تر سازد. بخصوص در شرایط کنونی که افغانستان به خاطر خروج نیروهای خارجی از این کشور به سوی نا امنی و بی ثباتی می رود.
XS
SM
MD
LG