لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

«52 مورد قتل زنان در 4 ماه گذشته در افغانستان ثبت شده است»


صابره در حالی که انبوهی از خاک به روی آغشته از اشکش نشسته است روی گور دخترش ناله می کند و می گوید، دخترم چرا ترا با این همه خشونت کشتند. فریاد های مادر در گورستانی در پروان می پیچد.

صابره می گوید، دختر وی تمنا توسط یکی از بستگان شان به نام قتل های به اصطلاح ناموسی کشته شده است، آنچه که مقامات آنرا به روند رو به افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان مرتبط می دانند.

کمسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان 52 مورد قتل زنان و دختران در افغانستان در چهار ماه گذشته را ثبت کرده است که 42 مورد آن قتل ناموسی خوانده شده و 20 مورد بیشتر از آنچه است که در سال گذشته رخ داده است.

به اساس گزارش ها نشانه های در حال پیشرفت در حکومت برای کاهش پشتیبانی از حقوق زنان دیده می شود. در آغاز امسال چنین معلوم شد که حامد کرزی در صدد پشتیبانی از نظریات روحانیون پرقدرت است آنانی که زنان را کمتر از مردان دانسته و لت و کوب زنان را مجاز اعلام می کنند.

فوزیه کوفی یک نماینده مردم در شورا در رابطه به وضعیت حقوق زنان در افغانستان می گوید:
«حامد کرزی کاملاً تغییر کرده است و دیگر مساله حقوق زنان در اولویت کار وی قرار ندارد.»

حنیفه صافی رییس امور زنان در ولایت لغمان که هفته گذشته کشته شد اولین زن در مقامات رسمی بود که امسال مورد سو قصد قرار گرفت وی در اثر انفجار بمب کنار جاده کشته شد.

سیامک هروی یک سخنگوی حکومت حامد کرزی می گوید، حکومت متعهد به تامین حقوق زنان در افغانستان است اما حوادث تاسفبار علیه زنان رخ می دهد.

یکی از مشکلات دیگر در برابر زنان در افغانستان ازدواج های اجباری است تمنای پانزده ساله در منطقه یی کشته شد که یک ماه قبل دختری را به جرم زنا در آنجا در ملای عام سنگسار کردند.

مادر و پدر تمنا می گویند، دختر شان که در ماه مارچ برای خریدن نان به نانبایی نزدیک خانه شان در چهاریکار رفته بود هرگز برنگشت و اما هفته قبل مرده دختر خود را در بستر شفاخانه یافتند.

ویدیویی که در تیلفون همراه هفته گذشته در جنازه دخترک نشان داده شد آثار کبودی را در صورت کفن پیچیده دختر جوان نشان می داد.

صابره در خانه نشیمن خود جایی که مگس ها به روی فرش سرخرنگ وز وز می کردند به خبرگزاری رویترز گفت، دخترش می خواست به تحصیل خود ادامه بدهد، اما حالا به زیر خاک خفته است.

صابره می گوید، تمنا به ازدواج اجباری با پسر عمه اش وادار شده بود اما در خانه شوهر به اتهام عدم اطاعت و اینکه نارضایتی خود ازین ازدواج را پنهان نمی کرد مورد لت و کوب قرار گرفته و کشته شده است.

رویترز این ادعا را تایید نمی کند. درین حال پولیس چهاریکار می گوید، هرچند نتایج طب عدلی تا کنون روشن نشده است اما گمان می رود به تمنا زهر داده شده است.
XS
SM
MD
LG