لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

حامد کرزی: طالبان آماده گی شانرا برای مذاکره اعلان کردند


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان امروز در شهر توکیو گفت که طالبان برای نخستین بار آماده گی شان را برای گفتگو با حکومت افغانستان اعلام کردند.

آقای کرزی در حالی در این رابطه سخن می گوید که طالبان پس از فرستادن نمایندهء شان به شهر کیوتوی جاپان گفتند که با حکومت افغانستان حاضر به گفتگو نیستند.

آقای کرزی که به روز دوشنبه در کلب مطبوعاتی جاپان سخنرانی می کرد، چنین گفت:

« فقط دو هفته پیش در پوهنتون کیوتو گفتگو صورت گرفت که در آن نماینده های طالبان، حزب اسلامی و شورای عالی صلح شرکت داشتند.

آنان در مورد موضوع افغانستان و حل آن از راه های صلح آمیز صحبت کردند که یک گام مثبت بود.

این نخستین باربود که طالبان نمایندهء خود قاری دین محمد را برای گفتگو فرستادند
این گام بسیار مهم بود و ما امیدوار هستیم که گام های بعدی هم برداشته شوند.»


در عین حال آقای کرزی از کشور های کمک کننده به افغانستان خواسته است که حکومت این کشور را در قسمت مبارزه با فساد اداری و حکومت داری خوب کمک نمایند.

رییس جمهور کرزی گفت، تا زمانی جامعه جهانی حکومت افغانستان را در راستای مبارزه با فساد اداری کمک نکند، آنان نمی توانند در این بخش دست آرود های خوب داشته باشند.

آقای کرزی این درخواست را از کشور های کمک کننده پس گذشت یک روز از کنفرانس توکیو که برای جلب کمک های مالی به افغانستان در توکیو برگزار شده بود، اظهار داشت است.
کشور های کمک کننده به افغانستان 16 میلیارد دالر امریکایی را برای چهار سال آینده به افغانستان پس از گذاشتن یک سلسله شرایط، وعده کرده اند.

مبارزه با فساد اداری، حکومت داری خوب، احترام به حقوق بشر و حقوق زن از جمله پیش شرط های جامعه جهانی می باشد.

رییس جمهور کرزی از کمک های مالی جامعه جهانی اظهار قدر دانی کرده و گفته است که جامعه جهانی هنگام انجام قرار داد ها و مصارف پول در افغانستان باید از فساد اداری جلوگیری نماید.

آقای کرزی همچنان گفته است که تعهد کمک های جدید جامعه جهانی پیام قوی برای مردم افغانستان داشته و کشور های جهان نشان داده اند که پس از خروج نیروهای شان از افغانستان، این کشور را تنها نمی گذارند.
XS
SM
MD
LG