لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

امریکا میخواهد عملیات خصوصی را در داخل پاکستان آغاز کند


مقامات امریکایی می گویند که حلقات نظامی و استخباراتی امریکا از ناکامی پاکستان در جلوگیری از حملات گروه های محلی بر قوای امریکا در داخل افغانستان به اندازه خسته شده اند که می خواهند عملیات خصوصی قوای کوماندوی افغان و امریکایی را در داخل پاکستان آغاز کنند.

به گفته مقامات امریکا و افغان افراد مسلح که اکثراً به شبکه حقانی مربوط می باشند به خاک افغانستان داخل شده بر قوای امریکایی و افغان حملات را انجام می دهند و بعد دوباره به آن سوی سرحد می روند و در مناطق خارج شهرها پنهان می شوند.

به گفته آنها بعضاً این افراد در جا های پنهان می شوند که در صورت حمله طیاره های بی پیلوت بر آنها، تلفات ملکی صورت می گیرد. از این رو در حلقه های نظامی و استخباراتی امریکا چندین بار این موضوع مطرح شده است که گروه های مشترک کوماندوی امریکا و افغان پنهانی به تعقیب این افراد بروند و آنها را در خاک پاکستان از بین ببرند.

دور اخیر بحث ها در مورد چنین یک برنامه بعد از انفجار در قرارگاه سالیرنو در شرق افغانستان که در آن 100 عسکر امریکایی و افغان مجروح شدند، آغاز گردید.

در این مورد سه مقام فعلی و دو مقام سابق امریکایی که نخواسته اند نام های شان افشا شود، معلومات دادند. این مقامات گفته اند در مورد عملیات سری در خاک پاکستان افراد بلند رتبه مانند قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان جنرال جان الن و مقامات عملیات خاص سی آی ای بحث کرده اند.

اما سخنگوی جنرال الن، صاحب منصب قوای بحری بروک دی والت گفته است که جنرال الن نمی خواهد که این عملیات را به آنسوی سرحدات بکشاند.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، سی آی ای و قصر سفید از ابراز نظر در این مورد خود داری کرده اند.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا جورج لیتل گفته است، ایالات متحده هنوز هم بر همکاری بین امریکا و پاکستان تمرکز می کند.

ولی مقامات امریکایی گفته اند که جنرال الن از اینکه افراطیان مسلح از خاک پاکستان به افغانستان آمده و بر قوای امریکا حمله می کنند و بعد دوباره به پناهگاه های خود به قلمرو پاکستان بر می گردند، خسته شده است.

وزیر دفاع امریکا لیون پنیتا هم از عدم همکاری پاکستان در سرکوب نمودن شبکه حقانی شکایت کرده و گفته است که جام صبر امریکا لبریز شده است.

به نوشته خبرگزاری مقامات پاکستانی هم غیر رسمی گفته اند، آنها میل ندارند که بر شبکه حقانی حمله کنند زیرا از حملات جوابی این شبکه ترس دارند.

به هر حال مقامات می گویند پیشنهاداتی که برای رییس جمهور اوباما در این رابطه تهیه شده و تحت بررسی می باشد، فعالیت های مختلف را در بر دارد، از جمله حملات توسط قوای مشترک امریکا و افغان، عملیات هوایی عمیق در قلب مناطقی که دشمنان در آن پنهان شده اند، عملیات کوتاه بر علیه افراد مشخص رهبری این گروه ها در مناطق قبایلی که از سرحد افغانستان چندان فاصله ندارد و اقدامات دیگر.

ولی تا حال معلوم نیست که رهبران امریکا در این باره چه تصمیم می گیرند.
XS
SM
MD
LG