لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۶

در صورت پیروزی میت رامنی، پالیسی خارجی وی چگونه خواهد بود؟


میت رامنی با پیروزی روز سه شنبه در ایالت تکزاس امریکا، بالاخره به خط آخر انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه رسید و به حیث کاندید آن حزب در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شناخته شد.

در صورتیکه میت رامنی به حیث رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا انتخاب شود، در قبال مسایل مهم بین المللی چه پالیسی را پیش خواهد گرفت؟

با پیروزی میت رامنی در انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه بروز سه شنبه درایالت تکزاس، بالاخره کمپاین انتخابات ریاست جمهوری امریکا دارای یک کاندید رسمی شد که با رییس جمهور بارک اوباما در ماه نوامبر سال جاری در انتخابات ایالات متحده رقابت خواهد کرد.

میت رامنی را که در انتخابات ریاست جمهوری به حیث کاندید حزب جمهوری خواه اشتراک می کند، یک تیم بزرگ مشاورین امنیت ملی و کارشناسان پالیسی خارجی کمک می کند. دوسوم این مشاورین در پست های مهم وزارت دفاع، استخبارات و دیپلوماتیک ادارهء رییس جمهور سابق امریکا جورج دبلیو بوش ایفای وظیفه کرده اند.

مرکز خبری رادیو آزادی می نویسد:
میت رامنی فلسفهء پالیسی خارجیش را به سیاست رییس جمهور سابق امریکا رونالد ریگن مقایسه می کند، طوریکه باری میت رامنی گفته بود:
«روال عمومی پالیسی خارجی من مانند رونالد ریگن خواهد بود، یعنی صلح از طریق قدرت.»

میت رامنی همچنان گفته است:
« یک امریکای قوی بهترین مانع در برابر جنگ است.»

به این ترتیب میت رامنی با تندروان اسلامی از طریق تقویت استخبارات امریکا، افزایش 100 هزار نظامی و نظارت از فعالیت های القاعده مبارزه خواهد کرد.
در صورت انتخاب میت رامنی به حیث رییس جمهورامریکا بودجهء مساعدت های بین المللی ایالات متحده نیز کاهش خواهد یافت.
به نوشتهء مرکز خبری رادیو آزادی، میت رامنی با تعیین جدول زمانی خروج نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان الی ختم سال 2014 توسط بارک اوباما برخورد انتقاد آمیز داشته، گفته است؛ این مساله به دشمن امکان می دهد تا منتظر وقت، باقی بماند.

موقف وی در رابطه با خروج نیرو های امریکایی از افغانستان واضح نمی باشد. وی گفته است که قبل از تصمیم در این مورد باید با کسانی مشورت کند که در محل و منطقه فعالیت می کنند و منظور وی از نظامیان و قواندانان امریکایی در افغانستان بوده است.

وی با اظهار اینکه به رییس جمهورافغانستان حامد کرزی روشن خواهد ساخت که یک رهبر افغان برای مساعدت به خاتمه بخشیدن به جنگ چی باید کند، گفته است:
«من با رییس جمهور کرزی کار خواهم کرد. من با رییس جمهور کرزی به طور متداوم هر روز صحبت خواهم کرد. ما نیروهای صدمه پذیر در آنجا داریم. حدود 1800 زن و مرد ما در افغانستان کشته شده اند. ما منافع حقیقی در حاصل نمودن اطمینان از موفقیت ماموریت در آنجا داریم و اطمینان از افغانستانی که بتواند حاکمیتش را در برابر طالبان و القاعده حفظ کند.»

میت رامنی در مصاحبه با فاکس نیوز در مورد پالیسی اش در برابر اسلام آباد و کابل در سیاست تنبیه و تطمیع، بجای دادن امتیاز، بیشتر استفادهء از فشار را پیشنهاد کرده است.

میت رامنی سیاست رییس جمهور اوباما را در قبال ایران ناکام خوانده و در پالیسی در برابر ایران، تقریباً همیشه از اقدام نظامی به حیث یک امکان صحبت کرده است.

در اوراق رسمی پالیسی کمپاین میت رامنی، روسیه به حیث یک نیروی بی ثبات کننده در سطح جهان خوانده شده است.
گفته می شود میت رامنی برای کاهش تاثیرات روسیه در جمهوریت های اتحاد شوروی سابق ازطریق تقویت نمودن مناسبات ایالات متحده با کشور های آسیای میانه، تلاش خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG