لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

سفیر امریکا در افغانستان از موقفش کنار می رود


راین کراکر سفیر امریکا در افغانستان
راین کراکر سفیر امریکا در افغانستان
راین کراکر 62 سال دارد و پیش ازین در لبنان، پاکستان، کویت و سوریه نیز به حیث سفیر امریکا ماموریت اجرا کرده است. این دپلومات کارکشتهء امریکایی قبلاً تقاعد کرده بود اما در ماه جولای سال گذشته پذیرفت که به حیث سفیر در افغانستان ایفای وظیفه کند.

اما دیروز سخنگوی وزارت خارجهء امریکا ویکتوریا نولند تائید کرد که کراکر ازین موقف کنار خواهد رفت. نولند در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت، کراکر حد اقل تا کنفرانس توکیو در ماه جولای درین موقف باقی خواهد ماند.

«فکر می کنم بخشی از قلب او همیشه با افغانستان خواهد بود. اما واضحاً که او اکنون در موقف خود باقی می ماند. او تا به کنفرانس توکیو در ماه جولای درین موقف باقی خواهد ماند. ما می خواهیم تا آخرین حد امکان از ارزش ها و توانایی های او بهره ببریم.»

علت کناره گیری راین کراکر از ین موقف، وضعیت صحی نامناسب وی خوانده شده است. راین کرارکر یکی از چهره های مطرح در زمینه سازی برای مذاکرات صلح با طالبان بود. به حمایت و درخواست کراکر، قطر حاضر شد تا میزبان دفتر رسمی طالبان باشد.

در گذشته گزارش های پخش شدند که گویا تعدادی از رهبران طالبان برای مذاکره با مقامات امریکایی به قطر رفته اند. چند باری از برگزاری مذاکرات پشت پرده نیز میان طالبان و مقامات امریکایی گزارش شد.

هرچند از مذاکرات مستقیم راین کراکر با رهبران طالبان گزارشی در دست نیست اما گفته می شود کراکر در زمینه سازی این مذاکرات نقش عمدهء داشته است.

راین کراکر دپلومات کار کشتهء است که با استفاده از لحن و برخورد دپلوماتیک، روابط میان افغانستان و ایالات متحدهء امریکا را در گذشته اندکی پر تنش شده بود، به حالت عادی برگشتاند.

کراکر در حالی افغانستان را ترک می کند که پروسهء آنتقال مسوولیت های امنیتی این کشور به نیروهای افغان جریان دارد و قرار است تا پایان سال 2014 تکمیل شود.

وی همواره یکی از حامیان جدی پروسهء انتقال مسوولیت ها به نیروهای افغان بوده و بارها تاکید کرده است که با نیروهای افغان باید کمک شود تا پیش از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، توانایی دفاع از کشور خود را پیدا کنند.
XS
SM
MD
LG