لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

جامعه جهانی برای حمایت از نیروهای افغان، وعده قطعی دادند


اندریس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو
اندریس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو
منشی عمومی ناتو می گوید: پس از سال 2014 میلادی که نقش آیساف در افغانستان به پایان می رسد و اکثریت نیرو های بین المللی از افغانستان بیرون خواهند شد، ناتو و متحدین، ماموریت حمایوی خود را به پیش خواهند برد.

اندریس فوگ راسموسن از قابلیت های نظامی نیرو های افغان ستایش کرد و گفت که به زودی، مسوولیت های بخش های باقیمانده افغانستان به نیرو های این کشور سپرده خواهد شد زیرا به گفته او، نیرو های افغان به صورت تدریجی به پا های خود ایستاده خواهند شد و مانند گذشته، به حمایت نیرو های بین المللی نیاز ندارند.

«آنها می توانند تا در آینده کشور خود را نیرومند و محفوظ نگهدارند. تا آن وقت که دست آورد های ما که با تلفات جانی و مصارف مالی به دست آمده، محفوظ باشد. ما هر روز می بینیم که ظرفیت و قدرت نیرو های افغان بیشتر می شود. آنها در تمام کشور تقریباً چهل درصد عملیات ها را رهبری می کنند. آنها مسوولیت رهبری امنیت مناطقی را به عهده دارند که در حدود پنجاه درصد جمعیت افغانستان در آنجا ها زنده گی می کنند. من انتظار دارم تا آنها به زودی بتوانند تا رهبری سایر ولایات و ولسوالی ها را به عهده گیرند.»

منشی عمومی ناتو همچنان در روز نخست اجلاس وزرای دفاع و خارجه کشور های عضو ناتو گفت: متحدین پس از خروج نیرو های بین المللی از افغانستان، به تعهد برای همکاری با نیرو های افغان وعده قطعی داده اند اما او نگفت که ایتلاف بین المللی، تا چی اندازه پول را برای حمایت از نیرو های افغان تعهد کرده اند.

یکی از مهم ترین آجندای نشست بروکسل، بحث روی نیازمندی های مالی نیرو های افغان است. مقامات می گویند که در این مورد اجلاس ناتو در شیکاگو که همین ماه برگزار می شود، توافق نهایی صورت خواهد گرفت.

انتظار می رود وزرای دفاع و خارجه افغانستان هم در مورد برخی نگرانی ها و همچنان تقاضا های کابل از جامعه بین المللی با مقامات ناتو گفتگو کنند.

داکتر زلمی رسول و عبدالرحیم وردک به روز چهارشنبه هم دیدار های با مقامات ناتو داشتند. بر اساس گزارش ها، وزیر دفاع افغانستان با جنرال جان الن قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو دیدار کرده اما جزئیات این دیدار تا حالا نشر نشده است.

انتظار می رود هر دو مقام افغان در مورد دیدار هایشان با مقامات ناتو و کشور های دخیل در ماموریت افغانستان، امروز به رسانه ها معلومات بدهند.


جاوید نعیمی
XS
SM
MD
LG