لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

تا پایان 2012 تمام نیروهای فرانسوی از افغانستان خارج شوند


حزب سوسیالیست فرانسه گفته است: یکی از بزرگترین مسایلی که آنها در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روی دست دارند، خروج پیش از وقت از افغانستان است.

ژان یی ویس لی دریان مسوول امور دفاعی این حزب در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است: کشورش این تقاضا را مطرح خواهد کرد تا نیرو های ناتو تحت رهبری امریکا، بررسی را در مورد ساختار نظامی و همچنان ماموریت افغانستان انجام دهند.

فرانسوا هولند در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از حزب سوسیالیست این کشور نماینده گی می کند و یکی از رقبای نیکولا سرکوزی در این انتخابات به حساب میاید.

لی دریان به نماینده گی از این حزب گفته است: ناتو سال 2014 را برای خروج از افغانستان اعلان کرده اما حزب او فکر می کند که همین حالا وقت خروج از این کشور است.

او به حیث یکی از نزدیکان نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، اخیراً به واشنگتن و لندن هم سفر کرده و موضع حزب سوسیالیست این کشور را با مقامات امریکایی و بریتانیایی در میان گذاشته است.

لی دریان می گوید: موقف حزبش همین است و در صورت پیروزی به اجرا گذاشته خواهد شد. این اظهارات در حالی صورت می گیرد که نیکولا سرکوزی، رییس جمهور فرانسه گفته است: اظهارات حزب سوسیالیست برای خروج از افغانستان در سال 2012 میلادی، کاملاً غیر مسوولانه و حتی خطرناک است.

پس از کشته شدن عساکر فرانسه یی در افغانستان، سرکوزی در ماه جنوری اعلان کرد که پلان خروج نیرو های این کشور را از سال 2014 به 2013 میلادی نزدیک تر می سازد.

حزب سوسیالیست فرانسه می گوید: خروج نیرو ها از افغانستان به معنای ترک همیشه گی این کشور نخواهد بود و فرانسه برای کمک های تخنیکی با افغانستان آماده است.

با آنکه شماری از تحلیلگران، این اظهارات حکومت و حزب سوسیالیست را جزء از کمپاین های انتخاباتی می دانند اما به باور برخی از آنها خروج پیش از وقت از افغانستان شاید پیامد های ناگواری به همراه داشته باشد.

فرانسه در حدود سه هزار و شش صد عسکر، چهار صد واسطه نظامی و چهارده هلیکوپتر در افغانستان دارد و اکثر نیرو های این کشور در ولایت کاپیسا و ولسوالی سروبی کابل مستقر اند.
XS
SM
MD
LG