لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

کلنتن: به امضاء سند ستراتیژیک با افغانستان نزدیک شده ایم


داکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان و هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
داکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان و هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می گوید، به نظر می رسد که هر دو کشور به امضاء سند همکاری های ستراتیژیک نزدیک شده اند و این سند قرار است در اواخر ماه می امسال در جریان اجلاس رهبران ناتو در شهر شکاگو امریکا و یا هم قبل از آن، امضاء شود.

کشته شدن افراد ملکی در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار توسط عسکر امریکایی یک بار دیگر نگرانی ها در رابطه با امضاء سند همکاری های ستراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا را افزایش داده اند.

اما اکنون مقامات امریکا و افغان می گویند که در هفته های اخیر در این زمینه پیشرفت های قابل ملاحظهء به میان آمده اند.

هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا دیروز در واشنگتن در یک کنفرانس خبری مشترک با زلمی رسول وزیر امور خارجه افغانستان، یک بار دیگر در مورد حوادث اخیر در افغانستان از جمله سوختاندن نسخه های قرآنکریم و کشته شدن افراد ملکی اظهار همدردی کرده گفت که این حوادث شخص او را متاثر ساخته است.

اما با وجود آن هم، خانم کلنتن گفت، امریکا در چند هفتهء اخیر در رابطه به امضاء سند ستراتیژیک با افغانستان پیشرفت های خوب داشت:

« این یک مسالهء مغلق و پیچیده است، اما ما آن را حل می کنیم. ما راه را برای امضاء سند ستراتیژیک هموار می سازیم. احتمال زیاد می رود که این سند قبل از اجلاس رهبران ناتو که در 20م ماه می امسال در شکاگو برگزار می گردد و یا در جریان آن اجلاس به امضاء رسد. فکر می کنم که ما در راه درست روان هستیم.»

زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان گفت، اخیراً در دو مساله مورد اختلاف که امضاء این سند را مانع شده بود، پیشرفت های مهم به میان آمده اند:

« ما در مورد مسالهء همکاری های ستراتیژیک گفتگو کرده ایم. در این اواخر ما در زمینه حل دو مسالهء مورد اختلاف یعنی مسالهء زندانیان و عملیات نیرو های خاص، پیشرفت زیاد نموده ایم. من خیلی امیدوارم که هر چه زودتر این سند همکاری ستراتیژیک خود را امضاء کنیم.»

خانم کلنتن همچنان گفت، امیدواریم که در مورد عملیات شبانه نیرو های خاص امریکا در آینده نزدیک به یک توافق برسیم.

به نظر می رسد که در حال حاضر امضاء سند ستراتیژیک را آن تقاضای حکومت افغانستان به مشکل مواجه ساخته که می گوید، نیروهای امریکایی از طرف شب باید عملیات نه کنند.

در مورد خواست دیگر حکومت افغانستان که سپردن کنترول زندان های تحت ادارهء نیروهای امریکایی در افغانستان به حکومت افغانستان بود، قبل از این، توافقی به امضاء رسید که بر اساس آن مسوولیت این زندان ها در ظرف شش ماه آینده به حکومت افغانستان سپرده می شوند.
XS
SM
MD
LG