لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

«قمر گل و کودکش رهایی از زندان را می خواهند»


قمرگل که توسط دو مرد مورد تجاوز قرار گرفته اما به اتهام زنا در ولایت سرپل زندانی است. در زندان کودکی به دنیا آورده است. قمرگل می گوید: پول هنگفتی از سوی کسانی که به او تجاوز کرده اند برایش پیشنهاد شده بود تا شکایت خود علیه متجاوزان را پس بگیرد، اما او نه پذیرفته است.

قمرگل که باشنده ولسوالی گوسفندی دختر یک پیره زن است خیاطی می کرد سال گذشته یکی از زور مندان محل با همراهش پس از آنکه او را بی هوش کرده به مزار شریف بردند و در یکی از هوتل ها به او تجاوز کردند.

قمرگل در یک تماس تلیفونی با رادیو آزادی گفت: که او پس از مراجعه به نهاد های حقوقی در
مزار شریف مدتی را در خانه امن سپری کرده است:
«مرا پس از مدتی به ریاست امور زنان ولایت سرپل سپردند و پس از آن مقامات امنیتی سرپل مرا به اتهام زنا زندانی کردند در حالی که متجاوزین علیه من با پرداخت پول زیاد آزاد می گردند و من در اینجا زندانی هستم.»

مغفرت صمیمی رییسه سازمان حقوق بشر سرپل نیز با تایید این موضوع می گوید: کسانی که به قمرگل تجاوز کرده اند با پرداخت پول رها شده اند:
«قضیه قمرگل واقعاً نگران کننده و دلخراش است از این که قمرگل اختتاف شده بالایش تجاوز صورت گرفته حتی در محبس طفلی بدنیا آمده که این گپ واقعاً درد ناک است و آن کسانی که با قمرگل تجاوز کرده اند رها هستند و این دختر مظلوم، بیچاره در زندان بسر می برد و من خودم چندین بار با والی سرپل به ارتباط قضیه قمرگل نشست داشتم که جناب والی در این مورد اظهار بی خبری کرد.»

اما علیم جان علیم رییس استیناف سارنوالی سرپل با رد این ادعا ها در یک تماس تلفونی به رادیو آزادی اظهار داشت :
«قمرگل که هشت سال قبل با محمد زمان باشنده ولسوالی دور دست گوسفندی ولایت سرپل از دواج کرده و شوهرش محمد زمان بنابر مشکلات اقتصادی به کشور ایران رفته است و در همین مدت قمرگل نیز از لحاظ اقتصادی به مشکل مواجه می شود و به طرف مزار شریف با یک پسر کوچکش فرار می کند که قمرگل پیش از این هم دو پسر داشت. در عرض راه معلم سلیم و محمد اعظم گلکار که از اقارب و نزدیکان این خانم بوده مانع می شوند تا دست به فرار نزند به خانه اش می آورند قمر گل یکی دو روز بعد دو باره به مزار شریف فرار می کند شب را با یک خانم بیگانه سپری کرده توسط پسر خانم مذکور مورد تجاوز قرار می گیرد وقتی که از اینجا به سوی پاکستان می رود در حصه تور خم مجبور می شود به شوهرش به ایران زنگ بزند شوهرش با شنیدن این موضوع عاجل به پاکستان می آید خانمش قمرگل را به سرپل آورده بدست مسوولان امنیتی می سپارد و می گوید، پس از این این خانم من نیست. پس قمرگل به اتهام تجاوز توسط پسر خانم که در مزار شریق صورت می گیرد شش سال قید می بر آید.»

رییس استیناف سرپل گفت: خلص جریان قصیه قمرگل همین قدر بود. آقای علیم همچنان افزود، با تاسف مجرمین که از اطراف به محبس می روند بجایکه اصلاح شوند هوشیار می شوند اذهان عامه و رسانه ها را تغیر داده به نفع خودشان دعوای غیر قانونی می نمایند تا که بتوانند از همین طریق رها شوند.

اما مسوولان سازمان حقوق بشر و امور زنان ولایت سرپل خشونت علیه زنان در این ولایت را روبه افزایش می خوانند و با شکایت از مقامات محلی این ولایت می گویند: قضایای مشابه
زیادی در سرپل وجود دارد که به آن رسیده گی نمی شود.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG