لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

ناتو باید روی ایجاد ثبات در افغانستان تمرکز کند


اندرس فاگ رسموس سن سرمنشی ناتو
اندرس فاگ رسموس سن سرمنشی ناتو
اندرس فاگ رسموس سن سرمنشی ناتو می گوید، با وجود آنکه سوختاندن قرآن کریم در یکی از قرارگاه های امریکایی در افغانستان تظاهرات و خشونت های جدی را در آن کشور باعث شد، ناتو باید روی ایجاد ثبات در افغانستان تمرکز کند.

رسموسن دیروز در جریان یک سیمینار ناتو در واشنگتن ضمن ابراز این مطلب گفت:
با وجود این تراژیدی و چالش هایی که با آن مواجه هستیم، باید مسیرهدف خود را در افغانستان از دست ندهیم، هدفی که همانا یک افغانستان با ثبات است، این به نفع همه ماست و باید در تلاش های مشترک خود روی رسیدن به آن تمرکز کنیم.

ستراتیژی ایالات متحده و شرکای ناتو، در چند روز اخیر بعد از سوختاندن نسخه های از قرآن کریم و تظاهرات ناشی از آن در افغانستان، مورد سوال قرار گرفته است، در کشوری که طالبان بعد از 10 سال جنگ هنوز هم تهدید جدی را تشکیل می دهند و حکومت آن کشور ضعیف است.

رییس جمهور امریکا بارک اوباما گفته است، 33 هزار عسکری را که در پایان سال 2009 و آغاز 2010 به افغانستان فرستاده بود، تا خزان امسال از آن کشور خارج خواهد کرد، ولی موضوع خروج سربازان دیگر هنوز هم نا معلوم است. اکثر نیروهای محارب خارجی قرار است تا پایان سال 2014 افغانستان را ترک کنند.

ایجاد یک اردوی نیرومند و پولیس توانا بخش اساسی ستراتیژی ناتو را در افغانستان تشکیل می دهد، در حالی که شمار کارمندان اردوی افغان افزایش یافته است، توانایی های اساسی آنها اندک بوده و حملات اخیر مردان یونیفورم پوش افغان، سوال هایی را در مورد برنامه آموزشی غرب برای نیروهای افغان، مطرح نموده است.

مقامات امریکایی به روز دوشنبه گفتند، باکشته شدن دو مشاور امریکایی در داخل وزارت داخله افغانستان، از این پلان شان که گویا تدریجاً نقش مشوره دهی را اختیار می کنند، منصرف نمی شوند.

هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا هم دیروز در واشنگتن از ماموریت کشورش در افغانستان دفاع نموده گفت، ایالات متحده با عملیات خود در افغانستان در بخش مبارزه با تروریزم پیشرفت های داشته است.

اندرس فاگ رسموس سن سرمنشی ناتو دیروز گفت، نحوه برخورد نیروهای افغان با تظاهرات اخیر در افغانستان، نمایانگر پیشرفت است که به آن دست یافته شده است.
XS
SM
MD
LG