لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

هنریش رودلف هرتز کی بود و چگونه زیست؟


تاریخ 22 فبروری مصادف بود با یکصدوپنجاوپنجمین سالروز تولد هنریش رودلف هرتز، فزیکدان آلمانی که برای نخستین بار موجودیت امواج الکترومقناطیس را ثابت کرد.

کشف هنریش رودلف هرتز باعث اختراع وسایلی شد که بعداً به اختراع رادیو انجامید.

هنریش رودلف هرتز کی بود و چگونه زیست؟

هنریش رودلف هرتز به تاریخ 22 فبروری سال 1857 درشهر هامبورگ آلمان به دنیا آمد . پدرش گوستاو فردیناند هرتز یک نویسنده و سناتور و مادرش آنا الیزابت نام داشت.

در جریان تحصیل در پوهنتون برلین هنریش رودلف هرتز از خود استعداد سرشار در زمینهء فراگیری زبان های خارجی را نشان داد و زبان عربی و سانسکریت را آموخت.

بعد هم در رشتهء سیانس و مهندسی در پوهنتون های درسدن، مونشن و برلین تحصیل کرد. وی در سال 1880 دکترایش را گرفت و در همان سال به حیث اسیستانت استاد فیزیک نظری در پوهنتون کیل مقر شد.

هرتز از سال 1885 به حیث استاد در پوهنتون کالسروهه ( Karlsruhe) به کار آغاز کرد و در پوهنتون کالسروهه بود که امواج الکترومقناطیسی را کشف کرد.

با آن که تاریخچهء پیدایش رادیو به اختراع برق و تلیفون به اواخر قرن نزدهم باز می گردد و در سال 1867 جیمز کلارک ماکسول(James Clerk Maxwell) استاد پوهنتون کمبرج و مایکل فارادی(Michael Faraday) فزیکدان و کیمیادان انگلیسی امواج الکترومقناطیسی را پیشگویی کرده بودند، هنریش رودلف هرتز دنبالهء تحقیقات آن ها را گرفت و دریافت که امواج الکترومقناطیسی به سرعت نور در فضا پخش می شوند.

هنریش رودلف هرتز برای نخستین بار در لابراتوارش این امواج را تولید کرد و آن را هرتز نامید که بعد ها به نام امواج رادیویی شهرت یافتند.

هرتز به این عقیده بود که با ساختن یک دستگاه حساس می توان این امواج را ثبت کرد. هرتز می گفت، هوا مانند آب از مالیکول های بهم فشردهء تشکیل شده است. همان طوری که با پرتاب یک سنگ، در سطح آب امواج دارای مرکز مشترک و قابل تشخیص بوجود می آید، در اثر تولید صدا در فضا نیز امواج الکترومقناطیس تولید و منتشر می شود.

هرتز می گفت، هر صدایی که در محیط ماحول ما تولید می شود، امواجی را در فضا بوجود می آورد که موجودیت یک دستگاه حساس، خواهد توانست این امواج را دوباره اخذ و ثبت کند.
هنریش رودلف هرتز اثرات فتوالکتریک را نیز کشف کرد. وی متوجه شد که یک جسم چارج شده، بعد از تابیدن اشعهء ماورای بنفش به آن چارجش را از دست می دهد.

هنریش رودلف هرتز به تاریخ اول جنوری سال 1894 به عمر 37 سالگی در اثر عفونت خون در شهر بن چشم از جهان پوشید .

گام بعدی اختراع رادیو توسط دانشمند ایتالیایی کالزجی اونستی (Onesti) برداشته شد. وی در سال 1885 با کشف خاصیت هدایت و انتقال ذرات فلز در فضا، راه را برای اختراع رادیو هموار تر کرد.

فزیکدان فرانسوی ادوارد برانلی در سال 1894 با بهره گیری از قابلیت هدایت و تشعشع ذرات، به کمک یک فرستندهء آنتن دار و یک دستگاه گیرنده موفق به پخش و ثبت صدا شد.

اینک صد ها هزار فرستندهء رادیویی در جهان به زبان های مختلف برنامه پخش می کند. اما با وصف رشد سرسام آور تلویزیون، انترنت و پیشرفت سایر رسانه های جمعی تا هنوز هم هیچ وسیلهء که نسبت به رادیو سریع تر و ساده تر باشد در جهان وجود ندارد.

رادیو آزادی نیز نشرات و انتقال پیامش را مدیون تلاش انسان های بزرگی مانند هنریش رودلف هرتز بوده، تلاش آن ها را ارج می گذارد و بر روان شان درود می فرستد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:52 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG