لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

فرار سرمایه از افغانستان به صورت سرسام آوری افزایش یافته است


بر اساس معلومات د افغانستان بانک، در حدود چهار هزار و شش صد میلیون دالر تنها در سال 2011 میلادی از میدان هوایی کابل منتقل شده است. این ارقام در سال 2010 میلادی به دو اعشاریه سه میلیارد دالر می رسید، یعنی نصفی از تمام پولی که در سال 2011 از افغانستان منتقل شده است.

نور الله دلاوری رییس بانک مرکزی افغانستان به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته که محدودیت های روی انتقال پول نقد از سرحدات کشور وضع خواهد شد. به گفته آقای دلاوری انتقال پول هیچ منفعتی برای افغانستان ندارد و بانک مرکزی می خواهد تا از سوء استفاده پول به مقصد تروریزم و شستشوی پول یعنی قانونی ساختن پول های بی مدرک، جلوگیری کند.

پیش از این انتقال هر مقدار پول از میدان هوایی کابل، بر اساس قوانین گمرک افغانستان ممکن بود. اما روزانه بکس های پر از دالر، یورو، ریال و سایر اسعار خارجی از طریق همین میدان هوایی با پرواز های مستقیم به دوبی منتقل می شوند و شبکه های حواله یا انتقال پول هم در این امور دخیل اند. مقامات افغان می گویند: بخش اعظم پول نخست از طریق پاکستان به صورت قاچاق وارد کابل می شود.

اگر به گرافی که از سوی روزنامه وال ستریت ژورنال بر اساس معلومات د افغانستان بانک پخش شده، نظر انداخته شود، به وضاحت دیده می شود که از سال 2007 میلادی تا سال 2011، فرار سرمایه از افغانستان به صورت سرسام آوری افزایش یافته است. یعنی در سال 2007 کمتر از یک میلیارد دالر از افغانستان منتقل شده و در سال 2011 چهار اعشاریه شش میلیارد دالر.

رییس د افغانستان بانک می گوید که برای هر فرد، انتقال بیست هزار دالر در یک پرواز خارجی اجازه است و در صورتی که مقدار بیشتر از آن نزد کسی پیدا شود، پول او بخاطری که غیرقانونی است، ضبط می شود.

یکی از عوامل دیگر انتقال پول از کشور، سیستم حواله در افغانستان است. روزنامه وال ستریت ژورنال، در بخشی از گزارش خود به نقل از دو تن از صرافان سرای شهزاده کابل نوشته است که می گویند: افغانستان کشوری است که معاملات تجارتی و خرید و فروش آن براساس پول نقد صورت می گیرد و اکثر دکانداران و تجار، برای خرید مال از دوبی، پول خود را به امارات متحده عربی انتقال می دهند.

بر اساس ارقام بانک مرکزی افغانستان، از چهار اعشاریه شش میلیارد دالری که در سال 2011 از طریق میدان هوایی کابل منتقل شده است، سی و هشت در صد آن به ریال سعودی، چهل و دو درصد آن به دالر امریکایی و باقی بیست درصد دیگر به درهم امارات، یورو و پوند بریتانیایی مبادله شده اند. رییس د افغانستان بانک می گوید که از استفاده مقدار خیلی زیاد ریال در انتقال پول از افغانستان متعجب شده است.

برخی دپلومات های غربی، پیشبینی می کنند که این پول شاید برای کمک به طالبان مسلح از طریق مساجد عربستان جمع آوری شده باشد. اما صرافان افغان می گویند که انتقال پول به کشور های عربی، نسبت به افغانی و روپیه پاکستانی با ریال سعودی آسانتر است.

باز محمد احمدی معین وزار داخله افغانستان در امور قاچاق مواد مخدر می گوید: بانک مرکزی افغانستان تنها در مورد میدان هوایی کابل فکر می کند، در حالی که افغانستان چندین میدان هوایی بین المللی دارد و راه های دیگری هم وجود دارند تا پول به خارج از کشور انتقال یابد.
XS
SM
MD
LG