لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

مشکلات ناشی از ریزش برفباری های سنگین در ولایات شمال


ریزش برف های سنگین و پیهم که از چند روز بدینسو در برخی نقاط افغانستان از جمله ولایات شمالی کشور ادامه دارد زندگی مردم زیاد را در عرصه های مختلف به مشکلات گونه گون مواجه کرده است.

شدت کم سابقه سردی هوا، افزایش روز افزون قیمت مواد سوختی، گرسنه ماندن گله های گوسفند در کوه ها، قحطی علوفه در همه جا و بندش راه های مواصلاتی از جمله مشکلات اند که در این روزها مردم را خیلی پریشان کرده است

داکتر ضیا الدین ضیا رییس شورای ولایتی سمنگان در اين مورد می گوید:

« با آنکه برف های كنونی مایه حیات مردم زراعت پیشه ولایت سمنگان است با آ نهم همین حالا زندگی مردم زیاد را در مضیقه شدید قرار داده است.»

او می گوید برخی از راه ها بسته شده است، سردی بیش از حد هوا مردم غریب را بیچاره کرده و رمه های مردم که در کوه ها بودند کاملاً گرسنه مانده اند.
همین گونه مردم در ولایت بغلان بخصوص مالداران این ولایت از هلاکت و گرسنه ماندن رمه های گوسفندان شان خبر می دهند و می گویند:

« نام من دلاور خان از دشت كيلگی بغلان استم، رمه های ما كاملاً در حال تلف شدن هستند و فعلاً علوفه كوه ها را كه برف پوشانيده ما هيچ چيزی برای سير كردن آنها نداريم. از دولت می خواهيم كه به داد ما برسد و راه و چارهء در اين زمينه بسنجد.
آنچه که در حال حاضر مردم را به شدت نگران کرده است تلفات حیوانات از سردی و گرسنگی می باشد که اگر به زودی به آن رسیدگی نشود خیلی از گوسفندان هلاک و مالداران کاملاً دلسرد می شوند.»


هر چند مسوولان اداره های زراعت ولایات بغلان و سمنگان از توزیع مقدار از علوفه حیوانی به مالداران ولایات شان که یک ماه پیش آغاز شده بود و هنوز در برخی نقاط بغلان جریان دارد خبر دادند، ولی مالداران می گویند که آن مقدار کافی نبود و باید در چنین حالت که رمه ها در حال نابودی اند کمک های بيشتری صورت بگیرد.

باید گفت که این برف ها با آنکه خیلی از مردم را در مانده و پریشان کرده است مژدهء از خوبی های زیاد هم دارد.
مژده از سال پر بار و شگوفا که آرزوی همه است و بخصوص للمی کاران که زندگی وابسته به حاصلات للمی دارند آنرا از خدا می خواهند و برای آن خیرات ها دعا ها و نمازهای حاجات ادا می کنند.

بشیر احمد غزالی ولایت بغلان
XS
SM
MD
LG