لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

راین کراکر: مذاکرات مخفی واشنگتن با طالبان


سفیر امریکا در افغانستان راین کراکر
سفیر امریکا در افغانستان راین کراکر
سفیر امریکا در افغانستان راین کراکر گزارش های منتشر شده بعضی رسانه ها را رد کرد که گویا امریکا، بدون توجه به مردم و حکومت افغانستان، با طالبان معامله می کند.

آقای کراکر گفت، نماینده امریکا برای افغانستان و پاکستان مارک گراسمن در دیدار اخیرش با رییس جمهور کرزی، مقامات دیگر ارشد افغان و اعضای بلند پایه شورای عالی صلح، بحث های زیاد با آنها در مورد برنامه مصالحه در آنکشور داشته است.

کراکر این را هم بیانداشت که کابل و واشنگتن از برنامه صلح در افغانستان حمایت می کنند ولی اتخاذ تصمیم در مورد آینده افغانستان، کار افغان ها است.

راین کراکر سپس در اشاره به گشایش دفتر طالبان در قطر گفت، رییس جمهور افغانستان از گشایش این دفتر استقبال نموده است و زمانی که در این ماه، بحث های بین وزرای خارجه امریکا و قطر در مورد این دفتر صورت گرفت، همچنان گفته شد که این موضوع باید بین افغانستان و قطر بحث گردد.

سفیر امریکا در افغانستان، این را هم بیانداشت که برای گشایش دفتر طالبان در قطر، از طالبان می خواهند که از حمایت تروریستان روگردان شده و حمایت شانرا از برنامه صلح در افغانستان اعلان کنند و هم موقف روشن و آشکاری را در ختم خشونت ها در افغانستان اختیار نمایند.

سفیر امریکا همچنان گفت، با حکومت افغانستان در این موضوع توافق دارند که طالبان باید به حقوق زنان احترام نموده و سه شرط مهم دیگر را هم قبول کنند، یعنی با القاعده ببرند، خشونت ها را خاتمه دهند و قانونی اساسی افغانستان را احترام نمایند.

راین کراکر دیروز در مرکز رسانه های حکومت افغانستان این آوازه ها را هم رد کرد که گویا، امریکا پلان تقسیم افغانستان و تغییر نظام آن کشور را دارد. راین کراکر گفت، چنین آوازه ها بی احترامی به آن 1800 سرباز امریکایی است که برای یک افغانستان واحد و کشوری که در آن حاکمیت قانون برقرار باشد، جان های شان را فدا کردند.

سفیر امریکا همچنان گفت، در 10 سال گذشته میلیاردها دالر مالیه دهنده گان امریکایی برای بازسازی افغانستان مصرف شده است و امریکا بر اساس سند همکاری های دراز مدت ستراتیژیک، کمک هایش به افغانستان را همچنان، ادامه خواهد داد.
XS
SM
MD
LG