لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

رهبری عملیهء صلح را در افغانستان باید خود افغان ها به عهده داشته باشند


 ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجهء امریکا
ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجهء امریکا
مقامات امریکایی با رها گفته اند که رهبری عملیهء صلح در افغانستان را باید خود افغان ها به عهده داشته باشند و به خاطر تحکیم صلح و ثبات در این کشور جنگ زده، ادارهء رییس جمهور اوباما و جامعهء جهانی آمادهء هر نوع همکاری و مساعدت می باشند.

سخنگوی وزارت خارجهء امریکا ویکتوریا نولاند با اظهار اینکه قبل از آغاز مذاکرات؛ طالبان باید خشونت ها را نکوهش کرده، علایق و روابط شان را با شبکه القاعده قطع کنند، به روز دوشنبه گفته است:
«آنچه که ما به آن امیدواریم، اینست که قبل از گشایش دفتر، طالبان باید به قوت خشونت ها را نکوهش کرده، به وضاحت نشان دهند که آنها صلح می خواهند.»

طالبان و امریکا در مورد یک راه حل سیاسی و صلح چندین بار صحبت کرده اند، اما تا هنوز به طور رسمی طالبان اعلان نکرده اند که از جنگ دست کشیده، قانون اساسی افغانستان را می پذیرند.

اخیراً جان الن قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است، ملا محمد عمر رهبر طالبان کنترول کامل بالای جنگجویانش نداشته، شورشیان مسلح کشتار افراد بی گناه ملکی را متوقف نساخته اند.

مقامات امریکایی و ناتو نقش پاکستان را در مذاکرات و تحکیم صلح در افغانستان مهم ارزیابی کرده اند. اما اسلام آباد از سهمگیری در این پروسه شانه خالی می کند و با بهانه گیری از کشته شدن 24 سرباز پاکستانی در منطقهء مهمند ایجنسی در اثر یک حملهء هوایی ناتو، به همکاری در پروسهء صلح در افغانستان علاقمندی نشان نمی دهد.

در هفتهء گذشته؛ پاکستان از مسافرت مارک گروسمن نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان به آن کشور ممانعت کرد. در عوض مارک گروسمن به هندوستان رفت.

مارک گروسمن نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان بعد از این سفر، به دوحه مرکز قطر مسافرت کرده است.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجهء امریکا در مورد مسافرت مارک گروسمن به قطر می گوید:
«افغانستان و ایالات متحدهء امریکا هر دو می خواهند تلاش ها صلح به پیش برود. کار های زیاد در برابر ما قرار دارد. اینک مارک گروسمن در دوحه بوده و در مورد گشایش دفتر طالبان گفتگو می کند. ما واضح ساخته ایم که افغان ها و قطری ها باید به طور مستقیم با هم گفتگو کنند.»

طالبان در مذاکرات با امریکایی ها نخست خواستار رهایی زندانیان شان شده بودند. حکومت افغانستان تلاش دارد تا کنترول همهء زندانیان سیاسی را در اختیار داشته، در مذاکرات صلح نیز موقف قوی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG