لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

«مسودهء سند همکاری دراز مدت اتحادیه اروپا با افغانستان ترتیب شد»


ویگاداس اوشاتسکس نماینده خاص اتحادیه اروپا در افغانستان
ویگاداس اوشاتسکس نماینده خاص اتحادیه اروپا در افغانستان
قرار است گفتگو ها در مورد سند همکاری های دراز مدت میان افغانستان و اتحادیه اروپا در ماه آینده میلادی صورت گیرند. ویگاداس اوشاتسکس نماینده خاص اتحادیه اروپا در افغانستان به روز دو شنبه در کابل این سخن را ابراز کرد.

آقای اوشاتسکس گفت، مسوده سند همکاری های دراز مدت میان اتحادیه اروپا و افغانستان که به گفته وی برمبنای ارزش های مشترک و تعهد دوجانبه استوار است، تقریباً تکمیل شده است.

به گفته وی این مسوده چهل صفحه یی در برگیرنده همکاری های مختلف میان افغانستان و اتحادیه اروپا، به زودی به حکومت افغانستان سپرده می شود:
«این توافقنامه چهل صفحه یی که هشتاد ماده دارد و مسایل عمده و گسترده مثل حقوق بشر، تجارت، سرمایه گذاری، حاکمیت قانون، حفاظت محیط زیست و برخی دیگری از مسایل را در بر می گیرد.»

وی همچنان گفت، که بر اساس این موافقتنامه اتحادیه اروپا بعد از سال 2014 نیز برای مدت طولانی همکاری های اش را با افغانستان ادامه خواهد داد.

وی گفت، که در این موافقتنامه از دولت افغانستان نیز یک سلسله خواست های مشخصی صورت گرفته است:
«ما در این ارتباط مذاکراتی خواهیم داشت که باید به نورم ها و تعهدات مشخص احترام داشته باشیم. مانند احترام به حقوق زن در جامعه، باور داشتن بر این که اتحادیه ی اروپا با کمپنی ها و ادارات تجارتی طوری برخورد می کند قسمی که با دیگران رفتار می کند. زمانی که شما این باور مندی را در چنین ادارات داشته باشید و مصوونیت مواد غذایی در افغانستان با اعتبار ساخته شود، تا بتوانیم آن را به بازار های اروپا صادر کنیم.»

اتحادیه اروپا در بخش های مختلف با حکومت افغانستان کمک و همکاری می کند.

نماینده این اتحادیه در کابل گفت، که در حال حاضر اتحادیه اروپا بیست ملیون یورور را جهت ایجاد اصلاحات در بخش عدلی وقضایی افغانستان و سه میلیون یورو را جهت ایجاد خط آهن در افغانستان اختصاص داده است.

به همین گونه اتحادیه اروپا وعده نموده است که در بخش آموزش پولیس افغان الی ختم سال 2014 همکاری های اش را ادامه بدهد.

مذاکرات در مورد امضای سند همکاری های دراز مدت میان افغانستان و اتحادیه ی اروپا در حالی قرار است صورت گیرند، که در هفته آینده رییس جمهور کرزی به اروپا سفر می کند.

او در نظر دارد در جریان این سفر، با بریتانیا، ایتالیا و فرانسه اسناد همکاری های دراز مدت امضا کند.
XS
SM
MD
LG