لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

نقش جدید رهبران سابق طالبان


ملا عبدالسلام ضعیف که قبل از اعزام به زندان گونتانامو در پاکستان از رژیم طالبان نماینده گی می کرد
ملا عبدالسلام ضعیف که قبل از اعزام به زندان گونتانامو در پاکستان از رژیم طالبان نماینده گی می کرد
یک موتر کرولا که تعدادی از مقامات سابق رژیم طالبان و چند مرد مسلح سوار آن اند، مقابل دروازهء ملا عبدالسلام ضعیف در خوشحال خان مینه ایستاده است و انتظار این مقام سابق طالبان را دارد که قبل از اعزام به زندان گونتانامو در پاکستان ازآن رژیم نماینده گی می کرد.

لحظهء بعد موتر کرولا در حالیکه ملا عبدالسلام ضعیف نیز سوار آنست به استقامت قصر ریاست جمهوری افغانستان حرکت می کند. ملا ضعیف که در گفتگو های صلح با طالبان میانجی گری کند، گاهی اوقات مهمان رییس جمهور کرزی می باشد.

در حالیکه حکومت افغانستان در مورد مذاکرات با نماینده گان طالبان در قطر غور می کند، رییس جمهور کرزی از ملا عبدالسلام ضعیف و سایر رهبران سابق طالبان دعوت کرده است که در زمینهء مصالحه با مخالفین مشورت دهند.

این گروهء رهبران سابق طالبان از مدت چندسال به اینسو با حکومت افغانستان بحث های داشته اند و روزنامهء واشینگتن با نقل قول از ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی می نویسد که این دید و بازدیدها اکنون بیشتر شده است.

به گفتهء ایمل فیضی این گفتگو ها اکثراً غیر رسمی بوده، آن ها افراد مسوول طالبان در قطر نمی باشند.
اما با در نظرداشت شرایط طالبان و این نگرانی که امریکا در این مذاکرات برای حکومت افغانستان فرصت کافی نداده ، نقش رهبران سابق طالبان مهمتر شده است.

روزنامهء واشینگتن پوست با نقل قول از شیدا محمد ابدالی معاون شورای امنیت ملی افغانستان می نویسد که گفته است:
«گفتگو های دوامدار صلح ادامه دارد، مابه افرادی مانند ملا عبدالسلام ضعیف نیاز داریم که می توانند به نماینده گی برخی حلقات طالبان صحبت کنند.»

وی افزوده است که آن ها هنوز هم در انتظار تقرر نماینده گان رسمی طالبان می باشند.

سابق وزیر معارف رژیم طالبان مولوی ارسلا رحمانی که اینک معاون شورای عالی صلح افغانستان می باشد به روزنامهء واشینگتن پوست گفته است که در ماه جاری چهار بار رییس جمهور کرزی دیده است.

یک معاون دیگر شورای عالی صلح افغانستان، مولوی عبدالحکیم مجاهد نمایندهء سابق رژیم طالبان در سازمان ملل متحد می گوید:
«ذهنیت طالبان برای ما معلوم است. ما از این نکته نیز آگاهی داریم که تحریک طالبان چگونه فعالیت می کند.»

روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
به نظر می رسد رهبران طالبان که در قطر از مخالفین مسلح نماینده گی خواهند کرد، در گذشته مامورین زیر دست مولوی عبدالحکیم مجاهد بوده اند که این مساله در پروسهء صلح و مصالحه خیلی اهمیت دارد.

گرچه در اعلامیهء که به رسانه های خبری ارسال شده، سخنگوی طالبان گفته است، دوستان سابق آن ها در کابل از آن ها نماینده گی نمی توانند؛ اما ملا عبدالسلام ضعیف، مولوی ارسلا رحمانی و سایر مقامات سابق رژیم طالبان در شرایط جدید به حیث نماینده گان جریانی که در سالیان اخیر اثر دیپلوماسی عامه از جانب آن ها به مشاهده نمی رسید، داخل میدان شده اند.
XS
SM
MD
LG