لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

گروسمن خواهان گشایش هرچه زودتر دفتر طالبان در قطر است


مارک گروسمن نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور افغانستان و پاکستان
مارک گروسمن نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور افغانستان و پاکستان
مارک گروسمن نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور افغانستان و پاکستان می گوید، جهت تسریع بخشیدن گفتگو و مذاکره با طالبان نیاز است که به زودترین فرصت ممکن د فتر طالبان در قطر گشایش یابد:
«اکنون باید تلاش صورت گیرد تا برای طالبان افغان در قطر دفتر افتتاح شودکه زمینه گفتگو به هدف صلح میان افغانان، هموار گردد.»

گروسمن که در سفر دو روزه اش به کابل با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و عدهء از مقامات بلند رتبه افغانستان گفتگوها و مذاکرات را انجام داده است، دیروز در یک نشست خبری در وزارت خارجه افغانستان در مورد پروسه صلح باطالبان همچنان گفت، گام نخست برای افتتاح دفتر طالبان در قطر این است که حکومت های افغانستان و قطر با هم تماس های را برقرار نمایند تا هرچه زودتر این دفتر گشایش یابد.

وی درین زمینه به برخی شرایط نیز اشاره کرده افزود:
« برای ایجاد دفتر طالبان در قطر ما همچنان نیاز داریم که طالبان بطور آشکارا تروریزم بین المللی را تقبیح کنند و برای پایان جنگ در افغانستان از پروسه صلح حمایت نمایند.»

قبل از این طالبان اعلان کرده بودند که گفتگوی های ابتدایی صلح را با امریکا انجام داده اند و می خواهند، دفتری را در قطر ایجاد کنند. طالبان همچنان خواستار رهایی شماری زندانیان شان از گوانتاناما و فرستادن آنها به قطر شده بودند.

اما نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور افغانستان و پاکستان، در پاسخ این سوال که آیا در مورد رهایی زندانیان طالبان از گوانتاناما و اعزام آنها به قطر، فیصله صورت گرفته است و امریکا کدام زندانیان مربوط به طالبان را رها می کنند و در بدل رهایی آنها از طالبان چه توقع دارند، از ارایه جزییات بیشتر خوداری کرده و صرف بیان نمود که تا هنوز در این زمینه تصمیم اتخاذ نشده است:

«ما تاکنون در مورد فیصلهء نکردیم. این برای هر یک تان قابل تعجب نخواهد بود که این مساله بیشتر ارتباط با قانون امریکا دارد و در مورد باید کانگرس مشوره صورت گیرد و منظوری آن حاصل شود. هنوز مسایل زیاد اند تا کار روی آنها صورت گیرد.»

جاوید لودین معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان که در این کنفرانس خبری با مارک گروسمن یکجا حضور داشت، در مورد رهایی زندانیان طالب از گونتاناما گفت، اگر امریکا بخواهد که زندانیان طالبان را رها و به قطر بفرستد، حکومت افغانستان از این اقدام حمایت می کند.

مارک گرسمن نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور افغانستان و پاکستان در ادامه صحبت اش گفت که در جریان بازدید خود از چندین کشور منطقه این موضوع برایش روشن شد که تمام کشورها منطقه از تامین صلح و امنیت در افغانستان حمایت می کنند. اما او افزود که گفتگوی صلح باید به رهبری حکومت افغانستان صورت گیرد و برای رسیدن به این هدف ایالات متحده و کشور های منطقه می توانند در این زمینه با افغانان کمک کنند.

گروسمن در پاسخ این سوال که آیا شبکه حقانی هم در این گفتگو ها شامل است و امریکا با این گروه گفتگوی را انجام داده و یا نه؟ گفت، امریکا با این شبکه یکبار داخل مذاکره شده است.

همان طوری که هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا قبلاً گفته بود، امریکا با گروه حقانی یکبار صحبت کرده است. اما همچون افغانان من هم به این باورم که این یک پروسه وسیع است. می بینیم که این گفتگو ها چه نتیجه می دهند.

اما نماینده خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان نگفت که گفتگو با شبکه حقانی چه زمانی و در کجا، صورت گرفته است.

گفته می شود که حکومت افغانستان هم اخیراً گفتگوی ها را با گروه مخالف دیگرحکومت به رهبری گلبدین حکمتیار تشدید بخشیده است.
XS
SM
MD
LG