لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

قوماندانان طالبان از گفتگوهای صلح با امریکا حمایت می کنند


قوماندانان طالبان در چندین ولایت نا آرام افغانستان گفته اند که از تصمیم رهبری شان در مورد آغاز گفتگوهای صلح با امریکا حمایت می کنند.

اما ایشان در مصاحبه های جداگانه به روزنامهء امریکای والستریت ژورنال گفته اند که یک تعداد از جنگجویان طالبان شاید با هر نوع معاملهء صلح مخالفت کنند.

طالبان برای اولین بار در همین ماه پذیرفتند که در حال گفتگو با امریکاییان استند. این خبر امیدواری ها را در مورد پایان جنگ ده ساله در افغانستان افزایش داده است.

اما سوال این جاست که آیا طالبان از یک رهبری واحد پیروی می کنند؟

وکیل احمد متوکل که در رژیم طالبان وزیر خارجه بود، به والستریت ژورنال گفته است که طالبان متحد استند، ولی صد در صد تحت کنترول یک شخص نیستند.

طالبان به گفتگوهای صلح با ایالات متحدهء امریکا توافق کرده اند ولی نه با حکومت رییس جمهور افغانستان حامد کرزی.

در گفتگوهای سری میان امریکاییان و طالبان تا اکنون اصطلاح اعتماد سازی بین طرفین برملا شده است.

این اعتماد سازی بر اساس گزارش ها دو بخش دارد: یکی ایجاد یک دفتر ارتباطی برای طالبان در دوحه مرکز قطر و دیگر رهایی پنج زندانی طالبان از زندان گوانتانامو.

به نوشتهء والستریت ژورنال، مقامات امریکایی و متحدان ایشان می گویند با توجه به طبعیت غیر متمرکز شورش ها در افغانستان، مهم است دیده شود که رهبری طالبان در چی حد توان انجام توافق صلح را در آینده خواهد داشت.

یک مقام ارشد ناتو در کابل هشدار داده است که شورش در افغانستان از کنترول مستقیم برخوردار نیست بلکه به طور غیر مستقیم کنترول می شود. به گفته این مقام ناتو این مساله همواره به حیث یک مشکل در برابر اقدامات اعتماد سازی موجود بوده است.

والستریت ژورنال از قول همین مقام ناتو بدون ذکر نامش نوشته است که هر چند طالبان و متحد شان شبکهء حقانی، ملا محمد عمر را به حیث امیر المومنین قبول دارند، ولی از لحاظ جنگی و نظامی بسیار منظم نیستند. به این معنی که جنگجویان عادی و قوماندانان محلی، بعضاً از اوامر رهبری طالبان سرپیچی می کنند.

قوماندانان موجود در میدان های جنگ طالبان که از چندین تا به دوصد جنگجوی را تحت کنترول شان دارند، در مصاحبه های شان به والستریت ژورنال گفته اند که به عقیدهء ایشان بسیاری از جنگجویان طالبان در قسمت گفتگوهای صلح با امریکاییان با ملا محمد عمر هم صدا هستند.

مولوی درویش یک قوماندان طالبان در ولایت لوگر گفته است که یک تعداد از گروه ها در داخل حکومت رییس جمهور کرزی موجود اند که از رهنمودهای حکومت سرپیچی می کنند.

به گفتهء درویش طالبان هم یک گروه از مردم استند. هم مردم خوب در آن موجود است و هم مردم بد. مردم بد در آن اندک است و ایشان به صلح علاقمند نیستند، اما طالبان از تصامیم امیرالمومنین پیروی خواهند کرد.
یک قوماندان دیگر طالبان در ولایت غزنی با این سخن موافق است.

او به والستریت ژورنال گفته است که هر کس در افغانستان صلح می خواهد. به گفتهء این قوماندان طالبان، علمای بسیار لایق در رهبری طالبان موجود اند و ما باور داریم که ایشان تصمیم ضد اسلام و افغانستان نخواهند گرفت. این قوماندان گفته است آنها رهبران ما هستند و ما پیروان ایشان استیم.
به نوشتهء والستریت ژورنال، طالبان می گویند که اهداف ایشان در هر نوع مذاکرات صلح، خروج تمام عساکر خارجی از افغانستان و تاسیس یک رژیم اسلامی می باشد.

ملا ایوبی یک قوماندان دیگر طالبان در ولایت خوست گفته است که چیزی را که رهبری طالبان و امیرالمومنین تصمیم بگیرد، مطابق اسلام و منافع ملی افغانستان خواهد بود.

یک قوماندان دیگر در ولایت پکتیا گفته است که صلح تنها در صورت قابل قبول خواهد بود که قوانین اسلامی تطبیق شود، مداخلهء خارجی موجود نباشد و هیچ کس این دیموکراسی غربی را بر افغان ها تحمیل نکند.

اما این قوماندان به والستریت ژورنال گفته است که حتی تحت همین شرایط هم، یک تعداد از جنگجویان طالبان هیچگاهی حاضر نخواهند شد که سلاح شان را بر زمین بگذارند، مخصوصاً، شبکهء حقانی که متحد طالبان است اما به طور مستقل عمل می کند و به گفتهء مقامات امریکایی با شبکهء استخبارات پاکستان ارتباط دارد.

به نوشتهء والستریت ژورنال، طالبان اخیراً گفتند که تصمیم دارند دفتر شان را در قطر افتتاح کنند تا این تصور ادارهء رییس جمهور کرزی رد شود که گویا این گروه در گرو پاکستان است.

یک تعداد از تحلیلگران به این باور اند که وضعیت خیلی پیچیده است. مسعود کروخیل یک تحلیلگر مسایل سیاسی به روزنامهء والستریت ژورنال گفته است که طالبان به این مساله به حیث ابزار برای رفتن به جلو می نگرند.

مسعود اضافه کرده است که اگر طالبان قدرت را بعد از سال 2014 میلادی با اعمال زور در دست بگیرند، مشروعیت نخواهند داشت و در انزوا قرار خواهند گرفت، اما ایشان چنین چیزی را نمی خواهند.

به تحلیل والستریت ژورنال، این گفتگوها لزوماً کار را برای نیروهای به رهبری ایالات متحده امریکا به منظور خروج 130 هزار سربازشان از افغانستان بر اساس پلان در سال 2014 میلادی آسان نخواهد ساخت.

رهبری طالبان و قوماندانان محلی شان گفته اند که حتی در جریان مذاکرات صلح هم به جنگ ادامه خواهند داد.

ایتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا هم می گوید که از شدت عملیات نظامی اش نخواهد کاست.
یک قوماندان محلی طالبان در ولایت پکتیا به روزنامهء والستریت ژورنال گفته است:
« شروع گفتگوهای صلح به معنای عقب نشینی یا خستگی ما از جنگ نیست. این بدین معناست که ما می خواهیم یک چینل دیپلوماتیک را باز کنیم، تا در عین زمان هم گفتگو کنیم و هم جنگ.»
XS
SM
MD
LG