لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

گراسمن پیرامون مذاکرات قطر با مقامات افغان و منطقه بحث و گفتگو خواهد کرد


مارک گراسمن نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان
مارک گراسمن نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان
قرار است نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان در جریان سفرش به افغانستان و منطقه در مورد مذاکرات قطر گفتگو هایی را انجام بدهد.

نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان در حالی سفرش را به منطقه آغاز می کند که حکومت افغانستان می خواهد در مورد روند مذاکرات در قطر از جانب امریکا یک پیام واضح بدست بیاورد.

قرار است مارک گراسمن در جریان سفرش به منطقه وارد افغانستان گردد.

به گفته مقامات امریکایی هدف از سفر گراسمن به این کشور عمدتاً مشوره در مورد پروسهء صلح با مقام های افغان است.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی در صحبت با رادیو آزادی گفت، موقف حکومت افغانستان در مورد صلح و مصالحه روشن است و آنان می خواهند تا در باره موقف امریکا در این مورد آگاهی حاصل کنند:

« اینکه ما برای آنها چه پیام دارییم به این ارتباط می گیرد که آنها برای رییس جمهور کرزی چه پیام دارند و در مورد پیشرفت های اخیر که این موضوع برای ما بسیار مهم است، موقف ما در میکانیزم 11 ماده یی که بخاطر صلح داریم واضح است. ما خواستار گفتگو با مخالفان مسلح هستیم، اما باید این پروسه به رهبری افغان ها صورت گیرد.»

گراسمن سفرش را در حالی آغاز می کند که در مورد مذاکرات امریکا با طالبان روی پیشرفت هایی اشاره می شود که ایجاد یک دفتر سیاسی طالبان نیز در آن شامل می گردد.

حکومت افغانستان با ایجاد دفتر سیاسی طالبان در قطر موافقه کرده است، اما برای حمایت اش شرط را برای افغانی شدن روند مذاکرات نیز ارایه کرده است.

قرار بود نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان سفرش را از پاکستان آغاز کند، اما مقامات آن کشور با سفر گراسمن به پاکستان مخالفت کردند.

شماری از کارشناسان سفر گراسمن به منطقه را برای حل مشکلات موجود یک گام خوب می پندارند.

ودیرصافی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی می گوید، امریکا تلاش دارد تا بخاطر مذاکرات در قطر یک نظر واحد را به میان آورد:

« این تشویش را باید برطرف ساخت که افغان ها خود شان رهبری این مذاکرات را به عهده بگیرند، به همین ترتیب مطالعه وضع متشنج پاکستان و در مرحله اخیر یکجا کردن موقف های افغانستان و پاکستان در مورد مذاکرات قطر از اهداف گراسمن است.»

امریکا و کشورهای غربی تاکید دارند که رهبری مذاکرات صلح به رهبری افغان ها پیش برده شود، اما حکومت افغانستان گله دارد که تا حال در این مذاکرات دخیل ساخته نشده است.

شماری دیگر از کارشناسان می گویند، تا زمانیکه در گفتگوها میان امریکا و طالبان پیشرفت صورت نگیرد، احتمال شامل شدن حکومت افغانستان در این گفتگوها کمتر وجود دارد.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان می گوید، که هیچ پیشرفت در گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان صورت نگرفته است:

« همه از این حمایت می کنند که باید روند گفتگو ها توسط افغان ها پیش برده شود، اما در روند گفتگوها میان امریکا و طالبان حتی در قسمت مبادله زندانیان تا هنوز
پیشرفت صورت نگرفته است، فعلاً نیز روی برخی از شرایط گفتگو ها جریان دارد.»


با آنکه خوشبینی هایی در مورد گفتگو هایی قطر وجود دارند، اما گفته می شود هرگاه در این گفتگو ها حکومت افغانستان شامل نگردد، اسباب بوجود آمدن مشکلات دیگر مهیا می گردد.
XS
SM
MD
LG