لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

یک مکتب در اثر انفجار ماین در فاریاب تخریب گردید


آرشیف
آرشیف
مخالفین مسلح دولت این بار یک مکتب را در قریه چیچکتو ی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب انفجار دادند.

غلام سخی «بیان» رییس معارف ولایت فاریاب می گوید: این رویداد شب گذشته به وقوع پیوسته و خسارات هنگفت به مکتب مذکور وارد شده است:

« در لیل هفت برهشت دهم 1390 در قریه چیچکتوی ولسوالی قیصار، یک تعداد مخالفین وارد مکتب شده و ماین بشکه ای را در داخل دهلیز مکتب جابه جا نموده و سپس آن را انفجار داده اند که در نتیجه انفجار، سقف، دروازه، کلکین، میز و چوکی مکتب از بین رفته است. همچنان شعبه لابراتوار که در آن چند پایه کمپیوترموجود بوده آنها هم تخریب شده و تمام اسناد اداره از قبیل حاضری، ترقی تعلیم ، نتایج و غیره اسناد اداره ی مکتب در زیر خاکتوده ها مدفون شده است.»

آقای بیان این عمل را شدیداً تقبیح نموده و از شورشیان مسلح می خواهد که با معارف مخالفت و مخاصمت ننمایند:

«من این انفجار را محکوم می کنم و این عمل یک عمل غیر انسانی و اسلامی می باشد. به خاطریکه معارف یک ارگانی نیست که با کسی یا با گروهی مواجه باشد و یا با کسی مخالفت کرده باشد. از جانب دیگر معارف مربوط به همان مردم بوده و مکتب از خود آنهاست و در آن مکتب فرزندان خودشان تعلیم و تربیه می شوند و این مکتب به مبلغ یک صد و ده هزار دالر اعمار شده و معارف کشور به خصوص فاریاب حوصله تخریب یک باب مکتب چه که حوصله تخریب یک پایه میز یا چوکی را ندارد. و خواهش من از برادران اینست که دیگر با معارف خودشان مخالفت ننمایند.»

در این حال مقامات امنیتی فاریاب نیز ضمن تایید این خبر، انفجار مکتب مذکور را تقبیح می نمایند.

سید مسعود «یعقوبی» سخنگوی قومندانی امنیه فاریاب می گوید ، نیروهای کشفی پولیس در صدد آن هستند تا عاملین انفجار مکتب ذکور چیچکتو را پس ازبازداشت به پنجه ی قانون بسپارند:

« شب گذشته گروهی از مخالفین مسلح دولت یک عدد ماین بشکه ای 20 کیلویی را در مکتب ذکور چیچکتوجاسازی نموده و آن را انفجارداده اند. هر چند انفجار مذکورتلفات جانی را در پی نداشته اما ساختمان مکتب خساره مند شده است و موضوع تحت کشف و بررسی پولیس قرار داشته و اما تا حال در رابطه به این قضیه کسی بازداشت نگردیده است. چوپولیس در محل واقعه حضور نداشته و مکتب در ساحه دور دست قریه چیچکتوموقعیت داشته است.

من به نمایندگی پولیس فاریاب این عمل را تقبیح می نمایم چون تخریب مکتب به نفع جامعه نبوده بلکه به ضرر جامعه می باشد.»


به گفته مقامات دولتی فایاب، در جریان سه سال اخیر این اولین مکتب است که از سوی مخالفین مسلح با جا به نمودن ماین، تخریب می گردد.

باید گفت که تا حال در رابطه به این رویداد مخالفین مسلح هیچگونه تبصره ی نکرده اند.
XS
SM
MD
LG