لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

نی: میزان خشونت ها علیه خبرنگاران 38 درصد افزایش یافته است


صدیق الله توحیدی مسوول دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان
صدیق الله توحیدی مسوول دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان
موسسه ی نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان می گوید، میزان خشونت ها در برابر خبرنگاران در سالجاری میلادی افزایش یافته است. به اساس گزارش این نهاد که از وضعیت خبرنگاران در افغانستان تهیه شده، امسال 80 مورد خشونت با خبرنگاران صورت گرفته است.

این گزارش نشان می دهد که نا امنی ها، مداخله در کار رسانه ها و عدم دسترسی به معلومات از مشکلات اساسی اند که خبرنگاران با آن روبرو اند.

در گزارش سالانه ی نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان عوامل عمده افزایش خشونت ها در برابر خبرنگاران، نا امنی ها و عدم پاسخگویی مقامات حکومتی خوانده شده است.

در این گزارش که به روز سه شنبه در کابل انتشاریافت، آمده است که میزان این خشونت ها در کشور، نسبت به سال گذشته میلادی 38 درصد افزایش را نشان می دهد.

صدیق الله توحیدی مسوول دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان می گوید، 2011 برای خبرنگاران سال خطرناک و نامطمین بوده است. به گفته آقای توحیدی دولت افغانستان برای جلوگیری از خشونت ها در برابر خبرنگاران اقدامات لازم را انجام نداده است:

«در مجموع نا امنی، جنگ، عدم پاسخگویی مقامات حکومتی و عدم مجازات خاطیان سبب بلند رفتن آمار خشونت ها در برابر خبرنگاران و رسانه ها بوده که متاسفانه مقامات دولتی هیچ اقدام لازم را انجام نداده اند.»

گزارش دفتر نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان نشان می دهد که امسال 3 خبرنگار به قتل رسیده اند، 33 مورد لت و کوب، 15 مورد اهانت و 12 مورد تهدید شده اند.

در این گزارش همچنان گفته شده که از میان 80 مورد خشونت در برابر خبرنگاران، 49 مورد آن از سوی دولت، 9 مورد توسط طالبان، 18 مورد به وسیله افراد نا معلوم و4 مورد هم از سوی نیروهای خارجی صورت گرفته است.

از سوی دیگر عدم دسترسی به معلومات، خود سانسوری و عدم پرداخت امتیازات لازم و به موقع برای خبرنگاران از مشکلات دیگر خبرنگاران است که در گزارش سالانه دفتر نی از آن یاد آوری شده است.

در این حال شماری از خبرنگاران می گویند، در صورت ادامه این وضعیت کار خبرنگاری در کشور دشوار خواهد بود و آنان نخواهند توانست معلومات موثق و به موقع را به مردم برسانند.

دوتن از خبرنگاران افغان:
«روزی که در سرک دارالامان انتحاری شده بود، ما تلاش کردیم تا واقیعت های همان لحظه را بگیریم ولی متاسفانه پولیس با تمام خبرنگاران رفتار خشمگین کرد و یکی از قوماندانان پولیس حتی خبرنگاران را توهین کردند.»
«اگر شرایط قسمی که است دوام پیدا کند، می توان گفت که رسانه های افغانستان به سوی قهقرا و تاریکی و حتی به سوی نابودی خواهند رفت.»


هم اکنون در افغانستان صد ها رسانه تصویری، صوتی، چاپی و انترنتی فعالیت دارند. اکثریت این رسانه ها از سوی افراد و گروه های مختلف اداره می شوند و اهداف مشخص را دنبال می کنند.

آزادی بیان و افزایش تعداد رسانه ها در این کشور یکی از دست آورد های مهم نظام کنونی خوانده می شود اما به اساس آمار دفتر نی یا حمایت کننده رسانه های آزاد، در 10 سال اخیر نزدیک به 29 خبرنگار در این کشور کشته شده و ده ها تن دیگر زخمی و لت و کوب شده اند.

بسیاری از خبرنگاران افغان و نهاد های دفاع از حقوق ژورنالیستان می گویند، حکومت افغانستان برای پیگیری دوسیه های این خشونت ها، توجه ی لازم نکرده و همین مساله سبب افزایش خشونت ها در برابر خبرنگاران شده است.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG