لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

« اقدامات جهت گزینش رییس شورای عالی صلح بزودی اتخاذ می شود»


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ریاست جمهوری افغانستان می گوید: به زودی اقداماتی به خاطر گزینش رییس جدید شورای عالی صلح روی دست گرفته می شود.

شماری از اعضای شورای عالی صلح به روز چهارشنبه در دیدار با رییس جمهور کرزی از وی خواسته اند، تا شخصی با نفوذ و معتقد به صلح را به عنوان جایگزین برهان الدین ربانی به کار بگمارد.

هر چند تا هنوز روشن نیست که کی و چه وقت به حیث رییس جدید شورای عالی صلح افغانستان به کار گماشته می شود، اما رییس جمهور کرزی به تازه گی گفته است، که در این زمینه اقدام خواهد کرد.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که شماری از اعضای شورای عالی صلح از رییس جمهور کرزی خواستند تا شخصی را به عنوان رییس این شورا بگمارد:

« قرار قسمی بود که رییس جمهور چند نامی را به اعضای شورای عالی صلح پیشکش کند تا روی این نام ها مشوره صورت گیرد و در نتیجه شخصی به عنوان رییس شورای عالی صلح انتخاب شود، اما اشتراک کننده گان نشست دیروز همه با یک صدا از رییس جمهور کرزی خواستند که آنها می خواهند تا رییس جمهور شخصی را به ریاست شورای عالی صلح تعیین کند و هر کسی را که رییس جمهور تعیین کند مورد قبول آنان قرار خواهد گرفت.»

در این دیدار که به روز چهارشنبه صورت گرفت، اعضای شورای عالی صلح از رییس جمهور کرزی خواستند تا شخص معتقد به صلح را به حیث رییس شورای عالی صلح انتخاب کند.

در این دیدار اعضای شورای عالی صلح به گماشتن شخصی به حیث رییس این شورا تاکید کرده اند که به صلح باور داشته باشد و از نفوذ و نام نیک در جامعه نیز برخوددار باشد.

در این حال برخی از کارشناسان می گویند: شخصی باید در این پست گماشته شود که مورد اطمینان مخالفان مسلح دولت قرار گیرد و زمینه گفتگو با مخالفان را نیز فراهم کرده بتواند.

از اسحاق اتمر یکی از این کارشناسان پرسیدم که به نظر وی چگونه شخصی باید در رهبری شورای عالی صلح قرار گیرد:

« شخصی که به حیث رییس شورای عالی صلح گماشته می شود، نباید از گروه های متخاصم باشد، مجرم جنگی و جنگ سالار نیز نباشد، کسی باشد که مخالفان بتوانند بر وی اعتماد کنند.
اگر ما چنین اشخاصی را پیدا بتوانیم گپ بسیار خوب است، در غیر آن اگر جناب کرزی از آن افراد و اشخاصی که قبلاً در رهبری شورای عالی صلح قرار داشتند انتخاب نماید اینها نخواهند توانست که زبان مشترک با مخالفان پیدا نمایند و زمینه صلح و مصالحه را با آنان باز کنند.»


استاد برهان الدین ربانی رییس جمهور پیشین افغانستان و رییس پیشین شورای عالی صلح حدود سه ماه پیش از سوی شخصی که خود را پیام آور صلح معرفی کرده بود در منزلش کشته شد.

پس از کشته شدن آقای ربانی، مشاور امنیت ملی افغانستان از تجدید نظر در طرح مصالحه با مخالفان خبر داد و گفت که به گفتگو های بی حاصل صلح با افراد بی صلاحیت پایان می دهند.

در این روز ها حکومت افغانستان در تلاش ایجاد دفتر برای مخالفان است و تصمیم گرفته تا این دفتر در افغانستان و یا در یکی از کشور های اسلامی تاسیس شود.

اما برخی از کارشناسان با اشاره به یک مصاحبه رییس جمهور کرزی با مجله ی هفته وار شپیگل که پاکستان را به سبوتاژ کردن تلاش های صلح با طالبان کرده، به این باور اند که پاکستان مثل گذشته موانع را در برابر این کوشش های حکومت افغانستان ایجاد خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG