لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

سعیدی: ایران و پاکستان در نشست ها خلاف منافع افغانستان حرف می زنند


احمدی سعیدی کارشناس مسایل سیاسی
احمدی سعیدی کارشناس مسایل سیاسی
اظهارات اخیر وزیر خارجه ی ایران در کنفرانس بین المللی بن عکس العمل های تندی را در افغانستان برانگیخته است.

علی اکبر صالحی در این نشست یکبار دیگر نگرانی کشورش را در مورد ایجاد پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان ابراز کرد.

کارشناسان افغان این اظهارات مقامات ایرانی را خلاف عرف دیپلوماتیک دانسته و می گویند: ایران همواره تلاش کرده است تا از این گونه نشست ها به نفع خود استفاده نماید.

به گفته کارشناسان افغان ایران و پاکستان از کشورهایی اند که بر خلاف تلاش های جامعه بین المللی تلاش می کنند تا مشکلات در افغانستان هم چنان موجود باشد.

به گفته این کارشناسان، از یک سو پاکستان نشست بین المللی در مورد آینده افغانستان را تحریم می کند و از سوی دیگر ایران تلاش می کند تا از برگزاری همچو نشست ها به نفع خودش کار گیرد.

بعد از نشست استانبول وزیر خارجه ایران یکبار دیگر در نشست بن تلاش کرد تا بر خلاف اجندا توجه شرکت کننده گان کنفرانس را به نگرانی های کشورش در مورد ایجاد پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان جلب نماید.

احمد سعیدی کارشناس و دیپلومات سابق افغان در پاکستان این گونه اظهارات را از اهداف مغرضانه ایران دانسته می گوید:

« صحبت های وزیر خارجه ایران در کنفرانس استانبول هم تخریش کننده و هم علیه منافع افغانستان بود و اظهارات وی روز گذشته در جرمنی در کنفرانس بین المللی بن نیز تخریش کننده بوده و می خواست که جهان را علیه امضای سند ستراتیژیک امریکا با افغانستان تحریک نماید. این ها ظاهراً به خاطر منافع افغانستان سفر می کنند ولی در اجلاس علیه منافع افغانستان حرف می زنند و کوشش می کنند تا اهداف مغرضانه خود را تشریح کنند.»

به نظر کارشناسان، اظهارات وزیر خارجه ایران بر خلاف اجندای نشست بین المللی بن بوده و تلاش کرد تا از این نشست به سود کشورش کارگیرد.

هر چند آقای سعیدی این تلاش ایران را زیان آور می داند، اما می گوید: حالا جامعهء جهانی درک کرده که ایران چه سیاست را دنبال می کند.

محمد اسحاق اتمر استاد پوهنتون کابل تنظیم کننده گان کنفرانس را مقصر می داند که زمینه را برای ایران مساعد نمودند تا از تربیون کنفرانس به نفع خود کارگیرد:

« زمانیکه افغان ها این گونه کنفرانس ها را تنظیم می کنند، قبلاً باید اجندا و سخنرانان کنفرانس را مشخص نمایند و موضوع را که سخنرانان بالای آن صحبت می کنند نیز مشخص سازند، من فکر می کنم این یکی از ضعف های کنفرانس بود که گذاشتند ایرانیان از تربیون کنفرانس بن به نفع خود استفاده نمایند.»

به گفته آقای اتمر این اولین بار نیست که ایران این تلاش را می کند، بلکه احمدی نژاد رییس جمهور ایران نیز از تربیون در کابل برای اهداف سیاسی خود استفاده کرده و بر ضد امریکا شعار داده است.

این که این سفارش ها تا چه حد برای مقامات افغان قابل قبول خواهد بود، پیش بینی در این مورد مشکل است، زیرا کابل تهران را از دوستان نزدیک خود می داند.
XS
SM
MD
LG