لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

دین مقدس اسلام جنگ و خشونت را مردود شمرده است


در این سیمینار دو روزه تعدادی از علمای دینی و اعضای اکادمی علوم افغانستان مقاله های علمی شان را به خوانش گرفتند که بیشتر به جایگاه صلح از دیدگاه دین اسلام در آن اشاره شده بود.

مولوی عبدالولی بصیرت مسوول مرکز عقیدتی و فرهنگی اکادمی علوم به روز سه شنبه در روز نخست این سیمینار گفت که دین اسلام جنگ و خشونت را مردود شمرده است.

آقای بصیرت جنگ های فعلی در کشور را از سوی برخی حلقات بیرونی تحمیل شده خواند:
«در دین مقدس اسلام صلح حالت اصلی را می داشته باشد، اسلام عزیز همواره پیروانش را به تحمل، همزیستی، دعوت می کند. خشونت، کشتار و تشنج، ترور، بمباردمان در اسلام نیست، این ها از دیگران است که به ما می خواهند نسبت دهند.»

در این سیمینار پیام رییس جمهور کرزی نیز به خوانش گرفته شد که در بخشی از آن آمده است، دروازه های صلح در کشور به روی مخالفان مسلح باز است.

در این پیام آقای کرزی همچنان گفته است که به اساس پیشنهاد ها و مشوره های لویه جرگه عنعنوی گفتگوهای صلح در کشور به پیش برده می شود و تلاش ها در این زمینه نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد.

در این حال سید حبیب شاکر یکی از اعضای اکادمی علوم افغانستان اظهار داشت که زنده گی در فضای صلح و روش درست با دیگران از احکام دین مبین اسلام است و بر هر فرد مسلمان لازم است تا برای تامین صلح تلاش پیگیر نماید.

«الله تعالی در مورد صلح میان مسلمانان وغیر مسلمانان با صراحت گفته و می فرماید، اگر دشمنان اسلام با شما جنگ نمی کنند و خواهان صلح با شما اند، پس خداوند به شما حق نمیدهد که آنان را بکشید و یا هم اگر دو گروهی از مسلمانان با هم جنگ می کنند شما باید در بین آنان صلح نماید.»

در این سیمینار علمی و تحقیقی تعداد دیگری از اعضای اکادمی علوم افغانستان هم مقاله های شان را به خوانش گرفتند که در همه این مقالات از دیدگاه اسلام بر صلح و نیاز آن تاکید گردید.

آنان همچنان خواستار پایان دادن به خشونت ها و درگیری های کنونی در افغانستان شدند و از تمام طرف های درگیر جنگ تقاضا کردند تا راه صلح را در پیش گرفته و مبارزات شان را در راه برقراری صلح در کشور ادامه دهند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG