لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

آلمان: به نماینده های طالبان هم باید فرصت اشتراک در پروسهء صلح داده شود


گویدو ویسترویلی وزیر خارجه آلمان
گویدو ویسترویلی وزیر خارجه آلمان
در آستانه کانفرانس بن، دو وزیر مهم حکومت آلمان خواسته اند به نماینده گان طالبان مسلح هم باید فرصت شرکت در پروسه صلح داده شود. این دو وزیر آلمانی در جریان مصاحبه با روزنامه بیلد ام زونتاگ تاکید نموده اند که جنگ افغانستان به غیر از یک حل سیاسی راه دیگر ندارد.

وزرای خارجه و دفاع آلمان گویدو ویسترویلی و توماس دی مایزیر می گویند: برای یک صلح دوامدار در افغانستان، مصالحه با طالبان یگانه راه منطقی است.

روزنامه از قول گویدو ویسترویلی وزیر خارجه آلمان می نویسد که گفته است: صلح با دوستان نه بلکه با دشمنان صورت می گیرد و به همین دلیل، بهتر است که به جای آوازه ها، این را به درستی معلوم کرد که کی آماده صلح می باشد.

ویستر ویلی که کشورش در پنجم ماه دسمبر یعنی درست یک هفته بعد، میزبان کنفرانس بن دوم خواهد بود، این را هم بیانداشت که پیروزی مذاکرات صلح را نمی توان تضمین کرد ولی تاکید نمود که همه به این نظر اند که این کار باید یکبار آزمایش شود.

ویسترویلی افزود، جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و بعد از ده سال جنگ، این معضله باید به شکل سیاسی حل گردد.

وزیر دفاع آلمان توماس دی مایزیر در جریان مصاحبه با روزنامه بیلد ام سونتاگ گفته است: کشورهای غرب نمی توانند به طالبان بگویند که شما مردم خوب نیستید و با شما مذاکره نمی کنیم.

او افزود: گروهی را که زمانی شمشیر به دست داشت نمی توان از پروسه صلح و آشتی کشورشان دور کرد.

وزیر دفاع آلمان افزود: تنها با شمولیت چند گروه مهم مذاکرات صلح در افغانستان موفق شده می تواند.

وزیر دفاع آلمان این را هم ابراز داشت که بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 نیروهای آلمانی در افغانستان باقی خواهند ماند ولی روی آموزش نیروهای افغان تمرکز خواهند کرد.

آلمان که از نگاه رقم نیروها در افغانستان بعد از امریکا و بریتانیا قرار دارد، در گذشته با موضوع مذاکرات صلح با طالبان مخالفت داشت.
XS
SM
MD
LG