لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

روند اجرای ویزه به افغانهایکه برای دولت امریکا کار کرده اند، بطی می باشد


رویترز گزارش می دهد که برنامه خاص دادن ویزه اقامت به آنانیکه برای دولت امریکا کار کرده اند دونیم سال قبل تایید شد که از میان بیش از دونیم هزار نفر 48 نفر رد شده اند و تنها یک نفر مصاحبه شده است و اما ازین میان تا اکنون هیچ کسی ویزه نگرفته است.

آنانی که هنوز در انتظار دریافت ویزه اند می گویند: از سوی طالبان خاین دانسته می شوند و می گویند با بیرون رفتن آخرین قوای امریکایی در سال 2014 ترس از آن دارند که مورد حمله طالبان قرار خواهند گرفت.

به اساس گزارش رویترز محمد ظاهر مشتاق کارمند ادارهء انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا در دونیم سال گذشته می گوید: ترس من از زمانی است که نیرو های امریکایی افغانستان را ترک گویند.

وی می گوید: برای ویزه هفت ماه قبل اقدام کرده اما تا حالا جوابی نشنیده است.

وی می گوید: می ترسم از این که زندگی ام در خطر است و نمی دانم بعد از خروج نیرو های امریکایی در سال 2014 چه خواهم کرد.

ترجمانانیکه با نیروهای امریکایی کار می کنند همین حالا در جریان وظیفه با خطر مرگ روبرو اند.

بیرون از ساحه کار خطرات بیشتر وجود دارد. ترور کارمندان دولتی و کارمندان نیرو های خارجی و یا کسانیکه ازین نیرو ها حمایت می کنند رو به افزایش است. تعدادی شبنامه دریافت می کنند که کار خود را ترک گویند و یا کشته خواهند شد.

یک ترجمان افغان که نام خود را از ترس و یا به خاطر نیازردن آمران امریکایی اش و امید دریافت ویزه ابراز نکرده، به رویترز گفته است: به مدت هفت سال با نیرو های امریکایی کار کرده و در سال گذشته چندین بار تلیفون های ناشناسی را دریافت نموده که در آن او به جاسوسی متهم شده و تهدید شده که کار خود در پایگاه کابل را ترک گوید و یا کشته خواهد شد.

وی می گوید: اگر امریکاییان به افغانان اعتماد کافی دارند که همراه شان در فضای مرگبار افغانستان کار کنند باید بالای شان اعتماد کافی داخل شدن به امریکا را هم داشته باشند.

وی می گوید: ما به امریکاییان هر شب به دنبال شب دیگر و هر روز به دنبال روز دیگر کمک کرده ایم و حالا انتظار داریم که آنان دست ما را بگیرند و اگر کمک مان نمی کنند هر افغان خواهد فهمید که از ما استفاده جویی نموده اند.

درین حال سفارت امریکا در کابل می گوید: در یک پروژه برای رسیدگی به درخواست حدود 7 و نیم هزار ویزه تا سال 2013 منابع بیشتر را اختصاص داده اند که هر سال برای یک هزار و 500 نفر ویزه داده خواهد شد.

اما جمشید انوری ترجمانیکه از سال 2006 با نیرو های امریکایی کار می کند می گوید: وقت به سرعت می گذرد من به نیرو های امنیتی افغانستان و به پولیس اطمینان ندارم. من باید از افغانستان بیرون شوم و اگر در افغانستان بمانم حتماً کشته می شوم.

افغان هاییکه درخواست ویزه اقامت در ایالات متحده امریکا را می کنند باید ثبوتی داشته باشند بر این که حد اقل در مدت یک سال کار با امریکاییان به طور پیهم تهدید به مرگ شده اند.

نیمه اول امسال مرگبار ترین ماه ها برای ملکیان در افغانستان در ده سال گذشته بوده است.

به اساس ارقام ملل متحد یک هزار و 500 ملکی در شش ماه اول امسال در افغانستان جان خود را از دست داده اند. بسیاری از افغانان بیمناک از آنند که تلفات ملکیان در صورت به دست آوردن قدرت بیشتر طالبان افزایش خواهد یافت چه این توانایی از راه مصالحه با دولت و یا از طریق نیرونمندی خود طالبان باشد.
XS
SM
MD
LG