لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

«عدم وضاحت بر روند بازسازی در افغانستان تاثیر منفی می گذارد.»


نهاد دیده بان شفافیت افغانستان می گوید که، تمام کشور های مساعدت کننده و موسسات بین المللی در افغانستان معلوماتی را در مورد کمک های شان در این کشور منتشر کنند.

وزیر گل انیس یکی از مسوولان این نهاد به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که عدم وضاحت در زمینه نحوه مصرف کمک های خارجی در افغانستان بر روند بازسازی در این کشور تاثیر منفی گذاشته است.

آقای انیس می گوید که اکنون یک تعداد محدود از کشور ها و موسسات این کار را می کنند و معلومات را در خصوص کمک های خود در افغانستان ارایه می نمایند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که پرسش های زیادی در مورد تطبیق پروژه های بازسازی در کشور و کیفیت این پروژه ها وجود دارد .

به گفته مقام های افغان هشتاد در صد کمک های بین المللی خارج از مجرای حکومت این کشور به مصرف می رسد .

سلوا دستگیر مسوول تنظیم کمک های وزارت مالیه افغانستان در این نشست خبری گفت که کشور های کمک کننده با این کار شان پدیده یی فساد اداری را در افغانستان رایج کرده اند:

«من منحیث نماینده دولت می خواهیم بگویم که دولت متعهد است که تمام تعهداتی را که در کنفرانس کابل صورت گرفته آن را تطبیق کند و با کشور های کمک کننده هماهنگی خوب و نزدیک داشته باشد. با این کشور ها کار می کنیم و از آنها تقاضا کردیم و این مساله را پی گیری می کنیم. این کشور تعهدات کنفرانس کابل را عملی کنند. نظر به تعهد که جامعه بین المللی کرده است 50 در صد کمک ها باید از طریق دولت افغانستان به مصرف برسد. موضوع دیگر این است که ما یک پالیسی را طرح می کنیم کار بالای آن ادامه دارد و تا اوایل سال 2012 میلادی تکمیل می شود و ما می خواهیم که در بخش های امنیت، حکومت داری و انکشاف چگونه مالکیت را دولت به عهده بگیرد.»

خانم دستگیر هم چنان گفت کمک های که از سوی جامعه جهانی در افغانستان به مصرف می رسد، تا حد زیاد توازن در اختصاص این کمک ها به سطح ولایات مد نظر گرفته نمی شود.

این انتقاد ها در حالی صورت می گیرد که جامعه بین المللی می گوید، حکومت افغانستان ظرفیت مصرف بخش اعظم کمک ها را نداشته و در اداره های حکومتی این کشور فساد نیز به پیمانه یی وسیع موجود است.

اما مقام های افغان این موضوع را به جا ندانسته و می گویند که آنان می توانند از نحوه مصرف کمک های جهانی از طریق بودجه حکومت افغانستان حساب بدهند.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG