لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

اعضای دایمی شورای امنیت در مورد برنامه اتومی ایران متحد شدند


قدرت های بزرگ جهان در مورد یک قطعنامه مشترک موافقه نمودند که به اساس آن فشار ها بر ایران بیشتر می شود تا این کشور به نگرانی های روز افزون در مورد برنامه های بحث بر انگیز اتومی خود وضاحت بدهد.

قطعنامه اداره بین المللی انرژی اتومی به این معنی است که 5 عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد امریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا و چین جمع آلمان در نگرانی ها در مورد برنامه های اتومی ایران همه متحد شده اند.

در مسوده قطعنامه گفته می شود، این مهم است که ایران و اداره بین المللی انرژی اتومی مذاکرات را توسعه بدهند و از ایران تقاضا می شود که راه را برای بررسی تمام معلومات، اسناد، محلها، اشیا و افراد مورد نظر باز نماید.

قبل از این دیروز رییس اداره بین المللی انرژی اتومی یوکی یا امانو پیشنهاد نمود که برای روشن ساختن نگرانی های که در گزارش اخیر این اداره در مورد ایران درج شده است، یک هیات این سازمان به ایران برود.

«معلومات بدست آمده، نشان می دهد که ایران فعالیت های را انجام داده است که به تولید مواد منفجره اتومی رابطه دارد. از این معلومات چنین بر می آید که قبل از سال 2003 این فعالیت ها و برنامه طرح شده وجود داشت و یک بخش از این فعالیت ها شاید هنوز هم ادامه داشته باشد.»

امانو در سخنرانی افتتاحیه اجلاس دو روزه هیات رئیسه اداره بین المللی انرژی اتومی در وینا در این مورد صحبت کرد.

ایالات متحده اظهار امید نموده است که هیات رئیسه اداره بین المللی انرژی اتومی تشویش جامعه جهانی را در این رابطه به ایران خواهد رساند. سخنگوی وزارت خارجه امریکا مارک تونر در این مورد به خبرنگاران در واشنگتن گفت:
«ما خوشبین هستیم که هیات رئیسه اداره بین المللی انرژی اتومی یک پیام جدی و واحد را به ایران خواهد فرستاد که این کشور باید برنامه های اتومی خود را شفاف بسازد.»

نظر به گزارش مطبوعات غرب این سند موضوع اتومی ایران را بار دیگر به شورای امنیت پیشنهاد نمی کند تا تحریم های دیگر بر علیه آن اعلان شود.
XS
SM
MD
LG