لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

سرنوشت حامد کرزی با حضور نظامی و کمک های امریکا بستگی دارد


حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان
باوصف انتقادات کشورهای همسایه، تهدید طالبان و تحریم بعضی از حلقات سیاسی در داخل افغانستان، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان تلاش دارد بروز چهارشنبه لویه جرگه عنعنوی را به منظور بدست آوردن حمایت از موافقت نامه ستراتیژیک با ایالات متحده امریکا دایر نماید.

تحلیلگران می گویند، حتی قبل از دایر شدن لویه جرگه عنعنوی، شک و سراسیمه گی ها جرگه را احاطه کرده که عامل آن خود آقای کرزی می باشد.

بنوشته روزنامه نیویارک تایمز، اظهارات علنی ماه های اخیر آقای کرزی راجع به ایالات متحده امریکا پیام های ضد و نقیض فرستاده خاصتاً در زمانی که مذاکرات جدی روی دوام قوای نظامی امریکا و تقاضای کمک های این کشور برای نیروهای امنیتی افغان بعد از سال 2014 میلادی جریان داشت.

مقامات افغان می گویند، هدف بزرگ آقای کرزی این است تا حمایت جرگه را راجع به موافقت نامه ستراتیژیک با ایالات متحده امریکا حاصل کند، زیرا او می داند که سرنوشت او با حضور نظامی و کمک های ایالات متحده امریکا بستگی دارد.

یک مقام آگاه افغان که از گفتن نامش خود داری نموده به روزنامه نیویارک تایمز گفته است، مخالفت های زیادی از سوی کشورهای همسایه در مورد موافقت نامه ستراتیژیک با ایالات متحده امریکا وجود دارد، بناً این جرگه که در آن بیش از 2000 نماینده و شخصیت های ملی و قومی از سر تاسر افغانستان شرکت می نماید از لحاظ سیاست های داخلی مهم است.

همچنان رییس جمهور کرزی می تواند به کشورهای همسایه نشان بدهد که گویا جرگه به اساس اراده مردم افغانستان دایر شده و مردم افغانستان آنرا می خواهند. همچنان در نظر است در جرگه روی میکانیزم صلح و آشتی با طالبان بحث و گفتگو صورت بگیرد.

اما بعضی از تحلیلگران افغان می گویند، آجندای کامل جرگه مبهم است، شاید اهداف دیگری در آن نهفته باشد. ممکن است آقای کرزی نیازی به تصویب بعضی از چیزهای مشخص در موافقت نامه باشد، به شمول اینکه این موافقت نامه الزامی باشد، تمام توقیف گاهها و محابس به حکومت افغانستان سپرده شود و عملیات شبانه توسط نیروهای افغان صورت بگیرد.

یک تحلیلگر افغان که از گفتن نامش بخاطر نزدیک بودن او با حکومت کرزی خود داری نمود، مبهم بودن اهداف جرگه را تایید نمود و گفت، روشن نیست که رییس جمهور ازین جرگه به چه منظور می خواهد استفاده نماید، اما او پول مصرف می نماید و مردم را دعوت کرده است. حتی این هم معلوم نیست جرگه ای که این هفته دایر می شود از چه نوع است، و آیا تصمیم آن وزن قانونی دارد یا خیر.

در گذشته نیز ما شاهد بر گزاری جرگه بودیم. در سال 2010 ما جرگه مشورتی صلح با طالبان داشتیم. در سال 2002 ما جرگه اضطراری داشتیم. اما جرگه ای که بروز چهارشنبه دایر می شود، بنام جرگه عنعنوی نامیده شده که انشعاب یا کنار گذاشتن از تصنیف همیشگی جرگه ها می باشد و این خود ماهیت قانونی جرگه را مکدر ساخته است.

دپلومات های غربی و مخالفین سیاسی آقای کرزی از عدم صراحت جرگه هراس دارند و فکر می کنند که جرگه ممکن از مسیر اصلی اش انحراف کند. یکی از نگرانی های مشخص اینست که مبادا جرگه زمینه را برای تغییر قانون اساسی باز کند و اجازه بدهد که آقای کرزی خود را برای بار سوم به مقام ریاست جمهور کاندید نماید.

اما تامس روتیگ هم آهنگ کننده شبکه تحلیلگران افغان می گوید، جرگه در سیاست افغانها مقام سمبولیک داشته و در نزد عامه مردم از وزن زیاد بر خوردار است. او می گوید، افغانها جرگه را در یک روشنایی طلایی می بینند و آن را بحیث یک طریقه عنعنوی در تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار می دهند.
XS
SM
MD
LG