لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

سلطانی: باید به تلاش های صلح رنگ جدید داده شود


هما سلطانی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه
هما سلطانی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه
هما سلطانی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه می گوید، عدم موجودیت فضای اعتماد در افغانستان یگانه مشکل اساسی در برابر صلح در این کشور است.

به گفته خانم سلطانی، تا زمانیکه فضای اعتماد در افغانستان به میان نیاید هر اقدامی که جهت آوردن صلح در کشور صورت گیرد بی نتیجه خواهد بود.

هما سلطانی به روز سه شنبه در یک نشست مشترک خبری با احسان جاوید وزیر اسبق ترانسپورت و نوید زیوری استاد پوهنتون پل تخنیک کابل گفت، آنان گروهی را به نام هیات بی طرف صلح ایجاد کرده اند.

خانم سلطانی همچنان می گوید، تا زمانی که میان طرف های درگیر میانجیگری صورت نگیرد نه شورای عالی صلح کاری کرده می تواند و نه لویه جرگه عنعنوی:

«طرف اصلی درگیر در گذشته دور خواست خود را مشخص ساخته و مخالفت خود را با لویه جرگه عنعنوی و نتایج آن ابراز کرده است. حتا اشترک کننده گان این جرگه را تهدید کرده اند. این بدان معنا است که طرف درگیر این را نمی خواهد وقتی که نمی خواهند من حیران استم که حکومت چرا تاکید می نماید.»

هما سلطانی یکبار دیگر تاکید نمود که ملا عمر در افغانستان است و با وی تماس تیلفونی دارد. خانم سلطانی با انتقاد از خاموشی رییس جمهور گفت که چرا رییس جمهور در مقابل این موضوع بی تفاوت عمل می نماید.

در همین حال مسوولان دفتر مطبوعاتی ریاست جمهور این ادعای خانم سلطانی را خنده دار خوانده گفتند که ملاقات با ملا عمر از توان خانم سلطانی بالا است.

اما هما سلطانی می گوید در صورتی که ادعای وی نادرست ثابت شود وی به پذیرفتن اشد مجازات آماده است:

«شما ببینید مکتوب دادند، جواب مکتوب شان را آوردم، ویدیو خواستند، ویدیو بردیم، آقای رییس جمهور دروازه خود را به روی من بسته کرده در مجموع مذاکره را نیمه تمام گذاشته و تا امروز در این مورد خاموشی اختیار کرده، این خودش برای من یک سوال است و من بار ها از طریق رسانه ها این موضوع را گفتم این گپ اگر حقیقت است چرا تعلل می نمایند در حصه مذاکره اگر دروغ است برای چه خانم سلطانی را به پای محکمه نمی کشاند من قبلاً در رسانه ها گفتم من حاضر به اشد مجازات هستم.»

خانم سلطانی قبل از این هم چندین بار ادعا نموده بود که با ملا عمر رهبر طالبان از نزدیک ملاقات نموده و در مورد صلح با وی صحبت نموده است.

به گفته خانم سلطانی، وی در اوایل ماه سرطان سال روان در 50 کیلومتری کابل با ملاعمر ملاقات و گفتگو نموده بود.
XS
SM
MD
LG