لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

برخی کشورهای دیگر نیز خواهان همکاری های استراتیژیک با افغانستان هستند


در آستانه برگزاری لویه جرگه عنعنوی که در آن نماینده های مردم، در زمینه امضای سند همکاری های درازمدت استراتیژیک با امریکا برای حکومت افغانستان مشوره می دهند، مقام های حکومتی می گویند، برخی از کشورها و سازمان های بین المللی دیگر نیز خواهان داشتن چنین روابط با افغانستان هستند.

داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید، این کشورها و سازمان ها می خواهند همکاری های شان را با افغانستان در بخش های مختلف در یک چارچوب منظم و قانونی ادامه بدهند.

به گفته آقای سپنتا در کنار ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا که هزاران سرباز نیز در افغانستان دارند و اتحادیه اروپا نیز خواهان داشتن روابط استراتیژیک با افغانستان اند:

«با نزدیک شدن دوران انتقال و تغییر وظایف 49 کشور که در افغانستان در چهارچوب آیساف و ناتو در افغانستان همکاری می کنند، کشورهای کلیدی که در این فعالیت های سهیم هستند خواستار تنظیم روابط دوجانبه با افغانستان هستند. به خاطر این که تلاش افغانستان این است که به عنوان یک کشور دارای حق حاکمیت که به زودی یقین دارم این سند از شورای امنیت تیر خواهد شد، چگونگی چهارچوب رابطه تنظیم شود.»

بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا در حالی تلاش دارند با افغانستان همکاری های استراتیژیک داشته باشند که قرار است به روز چهارشنبه بیش از دوهزار نماینده از اقشار مختلف این کشور در لویه جرگه عنعنوی در کابل، به حکومت شان در مورد امضای سند همکاری های درازمدت استراتیژیک با امریکا مشوره بدهند.

از سوی دیگر وزارت خارجه افغانستان می گوید، کار تهیه خطوط اساسی سیاست خارجی کشور در حال تکمیل شدن است و برای تصویب به زودی به شورای ملی فرستاده خواهد شد.

به گفته جاوید لودین معیین سیاسی این وزارت، سال جاری میلادی برای افغانستان از لحاظ گسترش روابط استراتیژیک با کشورهای مختلف بسیار مهم است و آنان تلاش می کنند تا از آن به حد اعظمی استفاده موثر کنند:

«سال 2011 از نظر رابطه خارجی افغانستان در 10 سال، سال بسیار خاص است. سال بسیار مصروف است، پروسه های مختلف که رابطه افغانستان را با دنیا تعیین می کند. تمام مسایل است که باید امسال ما یک سمت را برای آینده افغانستان در ارتباط با جامعه جهانی برایش بدهیم.»

پیش از این افغانستان با رقیب دیرینه پاکستان، هند نیز موافقتنامه همکاری های درازمدت استراتیژیک را به امضا رسانید که این کار نگرانی و عکس العمل شدید پاکستان را هم به دنبال داشت.

در این حال برعلاوه ی تعدادی از احزاب و نهاد های سیاسی در داخل افغانستان، به شمول ایران شماری از کشورهای همسایه افغانستان نیز مخالف عقد پیمان استراتیژیک افغانستان با ایالات متحده هستند و تلاش کرده اند تا مانع امضای این پیمان شوند.

اما مقامها در حکومت افغانستان می گویند، این کشور نیاز دارد برای تقویت بخش های نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سایر عرصه ها با ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر مهم جهان همکاری های درازمدت استراتیژیک داشته باشد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG