لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

در کنفرانس دوم بن تعهدات جدید درازمدت به افغانستان سپرده خواهد شد


مایکل شتاینر نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان
مایکل شتاینر نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان
نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان می گوید، جامعه بین المللی در کنفرانس بن در مورد افغانستان در رابطه با کمک های درازمدت به این کشور تعهدات جدید را خواهد سپرد.

نماینده خاص آلمان در امور افغانستان و پاکستان کنفرانس بن را برای افغانستان یک کنفرانس مهم و پر اهمیت خوانده گفت: درین کنفرانس جامعه بین المللی یک بار دیگر تعهدات خود را در قبال افغانستان از سر تازه می سازد.

مایکل شتاینر در سفری به کابل بعد از ملاقات با مقامات افغان در مورد آماده گی ها پیرامون کنفرانس بن، دیروز با جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان در یک نشست خبری مشترک گفت: درین کنفرانس حدود 91 هیات کشورها و نهادهای بین المللی اشتراک خواهند کرد.

نماینده خاص آلمان در امور افغانستان و پاکستان گفت: این بار رهبری کنفرانس بدوش حکومت افغانستان خواهد بود و آلمان صرف این کنفرانس را میزبانی می کند.

وی گفت:

« این بزرگترین کنفرانس در مورد افغانستان خواهد بود که در شهر بن آلمان برگزار می گردد. ما توقع داریم که درین کنفرانس 1100 نماینده اشتراک کند و این کنفرانس را که در پنجم ما دسامبر دایر می گردد، انگلا میرکل صدراعظم آلمان و حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، افتتاح خواهند کرد.»

کنفرانس دوم بن ده سال بعد از کنفرانس اول، برگزار می گردد. در کنفرانس اول بن که بعد از سقوط رژیم طالبان در پنجم ماه دسامبر سال 2001 میلادی برگزار گردیده بود، اداره موقت افغانستان تشکیل گردید.

مایکل اشتاینر در ادامه صحبتش گفت: این بار اهمیت کنفرانس درین است که افغانستان در آن در مورد آینده خود یک طرح و پلانی را به جامعه بین المللی تقدیم می کند و جامعه بین المللی هم در تطبیق این پلان به نوبه خود تعهدات درازمدت را، تازه می نماید.
وی افزود:

« ما در کنفرانس بن شراکت درازمدت جامعه بین المللی را با افغانستان تا سال 2014 میلادی و بعد از آن، ایجاد می کنیم. ما برای این شراکت درازمدت سعی و تلاش های جدی را به خرچ می دهیم و به این باور هستیم که این شراکت در بن جنبهء عملی را به خود گیرد.
ما نمی خواهیم که کنفرانس بن صرف در گفتار باقی بماند. زیرا مردم حرف زیاد شنیده اند، بلکه می خواهیم درین کنفرانس روی دو موضوع، در مورد پلان آینده افغانستان و هم تعهدات عملی در قبال آن، حمایت جامعه بین المللی را بدست آوریم.»


نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان در مورد این که در آجندای کار کنفرانس بن موضوع گفتگوی صلح شامل است و یانه؟ گفت: در این کنفرانس جامعه بین المللی در مورد پروسه صلح صحبت نمی کنند. زیرا جامعه بین المللی گفته اند که گفتگوی صلح باید از سوی حکومت افغانستان پیشبرده شود و اگر این مساله در کنفرانس بن گنجانیده شود، این دو موضوع در تضاد قرار می گیرند.

مایکل شتاینر گفت: جامعه بین المللی از روند صلح توسط حکومت افغانستان حمایت می کند و در این مورد تاکید می نماید که معضله افغانستان صرف از طریق نظامی حل نمی شود.

قبل ازین، گزارش های به نشررسیده بودند که گویا مساله گفتگوی صلح در صدر اجندای کنفرانس بن قرار دارد، اما جاوید لودین معین وزارت خارجه افغانستان گفت: کنفرانس بن کنفرانس صلح نخواهد بود و نه در آن آینده سیاسی افغانستان بحث خواهد شد، بلکه کنفرانس بن روی روابط درازمدت جامعه بین المللی با افغانستان تمرکز خواهد نمود.

وی افزود:

« به این موضوع باید وضاحت کامل داده شود که این یک کنفرانس صلح نیست، این یک کنفرانس نیست که در آن روی آینده سیاسی افغانستان گفتگو و بحث شود، کنفرانس بن چنین کنفرانس نیست که از احزاب سیاسی دعوت به عمل آورده شود.
کنفرانس بن کنفرانس است که از جانب افغانستان یک هیات دولتی به ریاست حامد کرزی در آن اشتراک می کند و با دیگر اشتراک کننده گان کنفرانس یکجا در مورد شراکت درازمدت جامعه بین المللی با افغانستان گفتگو صورت می گیرد.»


نماینده آلمان در امور افغانستان و پاکستان گفت: قرار است گروه تماس بین المللی در باره افغانستان در مورد آماده گی ها پیرامون کنفرانس بن در آستانه پایتخت قزاقستان گفتگو کند.

وی افزود، او با زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان جهت اشتراک در این اجلاس امروز به قزاقستان سفر می کند.
XS
SM
MD
LG