لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

فلسطین عضویت دایمی را در سازمان یونسکو بدست آورد


ایالات متحده امریکا می گوید: در پاسخ به رای گیری سی و ششمین کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس که در آن فلسطین بحیث یک دولت عضو قبول گردید، بصورت فوری تمام کمک های مالی خود را با این موسسه قطع می نماید.

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا ساعاتی بعد از این کنفرانس گفت:

« فلسطین بحیث کشور عضو در یونسکو، محدودیت های قانونی درازمدت را صدمه می زند و این موضوع ایالات متحده امریکا را مجبور می سازد تا از پرداخت سهم مالی خود به یونسکو خود داری نماید.»

به اساس قوانین امریکا، هرگاه فلسطین قبل از مذاکرات صلح با اسراییل بحیث عضو یکی از سازمان های اختصاصی ملل متحد پذیرفته شود، واشنگتن کمک های مالی خود را با این سازمان قطع می نماید.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: 60 ملیون دالر که قرار بود در ماه نومبر به یونسکو پرداخته شود، اکنون فسخ می گردد.

یونسکو همکاری های بین المللی را در ساحات میراث های فرهنگی،علوم و معارف فراهم می سازد.

در نتیجه رای گیری که در کنفرانس عمومی در پاریس مرکز این موسسه جهانی صورت گرفت، فلسطین به 107 رای موافق، 14 رای مخالف و 52 رای مستنکف بحیث 195 مین عضو این سازمان پذیرفته شد.

کتلین بوگی یایی(Katalin Bogyay) رییس سی وششمین کنفرانس عمومی یونسکو، نتیجه رای گیری را اعلان کرد و گفت:

« خانم ها و آقایان، کنفرانس عمومی به مسوده فیصله نامه رای دادند و تصمیم گرفتند که فلسطین بحیث یک عضو یونسکو پذیرفته شود.»

اسراییل، آلمان، هالند، سویدن و ایالات متحده امریکا در جمله کشورهایی بودند که علیه عضویت فلسطین رای دادند.

نولند سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واشنگتن ، این رای گیری را قابل تاسف و قبل از وقت خواند و گفت: تلاش های صلح شرق میانه را صدمه می زند.

نیمراد بارکن (Nimrod Barkan) سفیر اسراییل در یونسکو، رای گیری را تراژیدی خواند. وزارت خارجه اسراییل در یک اعلامیه ای گفته است، رای گیری به مثابه رد تلاش های جامعه بین المللی برای پیشرفت روند صلح می باشد. اما مقامات فلسطینی گفتند، پذیرفته شدن فلسطین به سازمان یونسکو یک پیروزی برای حقوق ما، برای عدالت و برای آزادی می باشد.

غسن خطیب سخنگوی حکومت فلسطین گفت: موفقیت فلسطین برای پذیرفته شدن بحیث عضو یونسکو بسیار مهم است و به تلاش های مردم فلسطین کمک می نماید تا بحیث یک کشور مستقل شناخته شود.

محمود عباس رییس حکومت فلسطین در ماه سپتامبر از اسامبله عمومی ملل متحد خواست تا فلسطین بحیث یک کشور مستقل پذیرفته شود.

قرار است که شورای امنیت ملل متحد در یازدهم ماه نومبر روی موضوع فلسطین بحث کند.

اما ایالات متحده امریکا گفته است، فیصله شورای امنیت را ویتو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG