لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

کلنتن: کار کردن با شرکای افغان و پاکستانی کار آسان نیست


هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
وزیر خارجه ایالات متحده اظهار می دارد که ادارهء امریکا در سال جاری سه بار در مورد روابط آینده با افغانستان بحث کرده و در این رابطه 90 درصد همفکری ایجاد شده است.

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا هیلاری کلنتن که در رابطه با سفر اخیر خود به افغانستان و پاکستان به کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان کانگرس صحبت می کرد گفت: طوری که رییس جمهور اوباما هم گفته است، امریکا تعهدات خود را در افغانستان بجا می آورد و برای رسیدن به اهداف خود پیشرفت نموده و نمی تواند کارها را نیمه تمام بگذارد.

اما او اظهار داشت شاید اولین کسی باشد که اقرار می کند، کار کردن با شرکای افغان و پاکستانی کار آسان نیست:

« من با تازه گی یک سفر مثمر را به هر دو کشور تکمیل نمودم. در کابل و اسلام آباد من بر ستراتیژی سه بعدی جنگ، مذاکره و اعمار، که هر سه آن همزمان عملی شود و همه را با هم تقویه نمایم تاکید کردم. امکان پیروزی این سه پروسه با همکاری جدی حکومت های افغانستان و پاکستان بیشتر می شود.»

خانم کلنتن در پاسخ به سوال های اعضای کانگرس در کمیته روابط خارجی گفت: ادارهء امریکا در سال جاری سه بار در داخل خود در مورد روابط آینده با افغانستان بحث کرده و در مورد متن موافقت در این ساحه 90 فیصد به تفاهم رسیده است. به گفته او وقایع اخیر در پروسهء صلح افغانستان مشکلات ایجاد کرده، ولی افغان ها هنوز هم به این پروسه باور دارند:

«هیچ شکی وجود ندارد که کشته شدن رییس جمهور سابق افغانستان برهان الدین بانی یک ضربه بشمار می رفت اما افغان ها عقیده جدی دارند که مصالحه و آشتی هنوز هم ممکن می باشد و ما از این نظر همچون بهترین امید برای صلح و ثبات در منطقه حمایت می کنیم. پاکستان می تواند در این ساحه یک نقش بزرگ را بازی کند و نتیجه آن برای منافع پاکستان هم مهم می باشد. از اینرو ما انتظار داریم که پاکستان طالبان و دیگر شورشیان را تشویق نماید که در پروسه صلح افغانستان صادقانه داخل شوند و نیت خود را در این رابطه با نشر اعلامیه ها و محروم ساختن افراطگرایان از پناه گاه واضح بسازد.»

در جریان سفر به پاکستان او کوشش کرد این موضوع را به پاکستانی ها واضح بسازد که تفکیک خوب و بد بین تروریستان در نهایت کار خطرناک و ضربه به خود می باشد.

به گفته خانم کلنتن هر کسی که مردم ملکی بیگناه را به هر ملتی که تعلق داشته باشد، به قتل می رساند، نباید در مقابل آن از تحمل کار گرفته شود.

اعضای کانگرس که در اجلاس استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان سهم داشتند، به خانم کلنتن گفتند که آنها نگرانی عمیق در مورد پاکستان دارند و از این تصمیم رییس جمهور اوباما که یک بر سه حصه 2 ملیارد و هفتصد ملیون دالر کمک امریکا به پاکستان را متوقف می سازد، حمایت می کنند.

رییس این کمیته خانم الینا راس لیتی نین از حزب جمهوری خواه اظهار داشت، دو کشور در چهار راهی قرار گرفته اند. به گفته او در حالی که اسلام آباد سیاست دشمنانه را علیه منافع امریکا پیش گرفته و حیات امریکایی ها را به خطر می اندازد، امریکا نمی تواند مشارکت خود را با پاکستان ادامه بدهد.

عضو دیگر کانگرس از حزب دموکرات هاورد بریمن نیز در مورد پاکستان ابراز نگرانی کرد، ولی گفت: این مهم است که بسته کمک یک و نیم ملیارد دالری به پاکستان رسانده شود.

به گفته او، این کمک ها خشت های مهم برای بنای یک پاکستان و در نهایت کار یک افغانستان و جنوب آسیای صلح آمیز و با ثبات می باشد.

خانم کلنتن افزود: در هفته گذشته در اسلام آباد، او خودش، لوی درستیز قوای امریکا جنرال مارتین دمپسی و رییس سی آی ای دیود پیترویس همه یک پیام واحد را به رهبران ملکی و نظامی پاکستان رساندند که آنها باید در کوشش ها برای مهار کردن شبکه حقانی در دو طرف سرحد یکجا شوند و پناه گاه های آنرا ببندند. و در این راستا به گفته خانم کلنتن صحبت های واضح صورت گرفت.

او بیان کرد، آنها پیشنهاد نمی کنند که پاکستان امنیت خود را قربانی کند و برای امریکا مهم است که به قربانی های پاکستان در این راستا احترام بگذارد و امریکا به دنبال امنیت مشترک می باشد که به نفع همه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG