لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

مشرف: ما نمی گذاریم که افغانستان دوباره بر ضد پاکستان قرار گیرد


پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان
پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان
عدهء از قوماندانان طالبان می گویند که پاکستان تا هنوز در قلمرو این کشور مراکز تربیت نظامی جنگجویان طالبان را، فعال نگهداشته است.

به گفتهء آنها، جنرالان ادارهء استخبارات پاکستان در این مراکز حضور فعال دارند و از آموزش ساختن بمب ها گرفته تا هدایت های عملی، جنگجویان طالبان را تربیت و آموزش می دهند.

در این میان پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان که در مورد پاکستان بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان و روابط میان امریکا و پاکستان در واشنگتن صحبت می کرد، از ادارهء استخبارات این کشور دفاع کرده گفت که حکومت پاکستان باید سفارش های این اداره را در نظر گیرد.

قوماندانان ردهء دوم طالبان می گویند، آنها از سوی ادارهء استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی آموزش نظامی دیده و این اداره آنها را در ساختن و چگونگی استفاده از بم ها، کمک می کند.

گزارش مستند بی بی سی از قول یک قوماندان گروه طالبان بنام ملا عزیز الله نقل می کند که گویا آنها همه مربوط ادارهء استخبارات آی اس آی پاکستان می باشند و برنامه های تربیت نظامی شان توسط همین اداره تنظیم و پیشبرده می شود.

ملا عبدالعزیز در این گزارش مستند می گوید که جنرالان آی اس آی در هر مرکز تربیت نظامی، حضور دارند.

این قوماندان طالبان در مصاحبه اش در ماه جون گفته بود که جنبش طالبان به کمک آی اس آی ایجاد شده و این اداره به این جنبش همچو یک نهال می نگرد که برای نشو و نموی آن نیاز به پرورش دارد.

ملا قسیم یک قوماندان دیگر طالبان در گفتگو با چینل دوهم بی بی سی گفت که برای یک جنگجو دو عنصر خیلی مهم پنداشته می شود، یکی تجهیز وی با اسلحه و دوم مساعد کردن محل برای مخفی شدن او که به گفتهء وی این هر دو را ادارهء استخبارات نظامی پاکستان برای آنها فراهم می نماید.

به نوشته روز نامهء دیلی تلیگراف شک و تردید ها بر پاکستان در مورد اینکه اسلام آباد افغانستان را به عنوان یک عمق ستراتیژیک می داند، در جایش باقی است.

پاکستان تا اکنون از تندروان حمایت کرده و به آنها پناه می دهد.

مقامات پاکستان فکر می کنند بعد از سه سال که نیروهای امریکایی، بریتانیایی و دیگر عساکر خارجی افغانستان را ترک کنند، این کشور به کمک آنها در افغانستان، در یک موقف قوی قرار داشته باشد.

در این میان پرویز مشرف رییس جمهورسابق پاکستان روز چهارشنبه در واشنگتن هشدار داده است که ادارهء استخبارات پاکستان نیاز دارد تا بعد از خروج قوای بین المللی در شرایط که وضعیت امنیتی افغانستان به بی ثباتی گراید و یا این کشور به هندوستان نزدیک شود، تدابیر بلمقابل را در افغانستان اتخاذ نماید.

پرویز مشرف که در سال 2008 میلادی از پست ریاست جمهوری مجبور به استعفا شد و اکنون در تبعید به سر می برد، قرار است در انتخابات سال آینده پاکستان خود را دوباره کاندید کند. او تاکید کرد که رقیب تاریخی پاکستان هند تلاش می کند که افغانستان را علیه پاکستان قرار دهد.

پرویز مشرف که در ادارهء بین المللی صلح بنام کارنیجی ایندوومینت در واشنگتن صحبت می کرد گفت:

« از استقلال پاکستان به این سو افغانستان به خاطر روابط نزدیک با شوروی سابق و هند، همیشه بر ضد پاکستان قرار داشت. ما اکنون نمی گذاریم که حالت به این منوال ادامه یابد. »

پرویز مشرف افزود که پاکستان سفارش های آی اس آی را در رابطه با اتخاذ اقدامات لازم برای حفاظت منافع این کشور باید جدی بگیرد.

پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان در ادامه صحبت اش گفت که افغانستان امکان دارد بعد از سال 2014 میلادی دوباره به سوی مناقشات قومی بگراید.

وی افزود:

« سوال در اینجاست که افغانستان با ثبات باقی می ماند و یا بی ثبات؟ ما باید تدابیر خود را در این زمینه اتخاذ نمایم. پس هر رهبر سیاسی پاکستان باید در مورد منافع کشورش فکر کند.»

پرویز مشرف در این سخنرانی خود در واشنگتن همچنان در باره روابط امریکا و پاکستان اشاره کرده و آن را وخیم خواند اما از ادارهء استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی دفاع کرد.

مقامات امریکایی ادارهء استخبارات نظامی پاکستان « آی اس آی» را به حمایت از تندروان در پاکستان، متهم می کند.

دگروال تونی شفر که از سال 1995 تا سال 2006 میلادی با ادارهء استخبارات مرکزی امریکا کار می کرد، می گوید که آی اس آی در سال 2004 میلادی در یک نبرد خونین اردوی پاکستان با گروه های تندرو در منطقه وانه به یمن الظواهری 24 ساعت پیش تر از حملهء اردو خبر داده بود که خود را نجات دهد.

یمن الظواهری که در آن زمان فرد درجه دوم القاعده بود اکنون رهبری این شبکه تروریستی را به عهده دارد.

بروس ریدل یک مقام سابق سی آی ای که از سوی رییس جمهور اوباما به حییث رییس هیات تحقیقات در مورد پاکستان تعیین شده بود، به اوباما گفته است که رییس جمهور پاکستان با ما سیاست دو گانه را پیش می برد.

جنرال حمید گل سابق رییس ادارهء آی اس آی که به حیث طراح ستراتیژیک پاکستان شناخته شده است، می گوید که منافع ملی پاکستان ایجاب می کند که این کشور با طالبان روابط خوب داشته باشد و به عقیده وی همه می دانند که طالبان منافع ملی پاکستان را تامین می کنند.

اما مقامات پاکستان دست داشتن حکومت پاکستان را در تجهیز و تربیت طالبان، رد می کنند.

اطهر عباس سخنگوی اردوی پاکستان به بی بی سی گفت: این ادعا که طالبان در مناطق تحت کنترول حکومت پاکستان تربیت نظامی می بینند، از حقیقت دور است.
XS
SM
MD
LG