لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

« اگر پاکستان مورد حمله قرار گیرد، افغانستان از پاکستان حمایت خواهد کرد»


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در مصاحبه با یک تلویزیون خصوصی پاکستان گفت: در صورت نزاع نظامی میان پاکستان و ایالات متحده امریکا، افغانستان از پاکستان حمایت خواهد کرد.

این اظهارات در تضاد با تنش های اخیر میان این دو کشور همسایه قرار دارد. افغانستان پاکستان را به پناه دادن به شورشیان مخالف دولت و دست داشتن در ترور برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح این کشور متهم کرده است.

رییس جمهور کرزی در مصاحبه با تلویزیون جیو گفت: اگر جنگ میان پاکستان و امریکا رخ می دهد افغانستان در جانب پاکستان قرار خواهد گرفت:

« اگر پاکستان مورد حمله قرار می گیرد و اگر مردم پاکستان به کمک افغانستان نیاز داشته باشند افغانستان با شما خواهد بود. افغانستان برادر پاکستان است. بر خلاف همه کارهای که ادارات پاکستانی در برابر افغانستان انجام داده اند، افغانستان باز هم یک برادر است. افغانستان هرگز استقبال، مهمان نوازی، احترام و برادری را که مردم پاکستان به مردم افغانستان نشان داده اند فراموش نخواهد کرد. ما پنج ملیون مهاجر در آن کشور بودیم.»

به نظر کارشناسان احتمال برخورد نظامی میان امریکا و پاکستان بعید به نظر می رسد و با وجود ماه ها تنش و گفتگوهای جدی میان واشنگتن و اسلام آباد به نظر می رسد که هر دو متحد اکنون این تنش ها را کاهش می دهند.

هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در دیدار دو روزه از اسلام آباد به مقامات آن کشور هشدار جدی داد و خواهان همکاری در ارتباط به پایان جنگ در افغانستان شد. اما وی اعزام سرباز به وزیرستان شمالی را رد کرد.

واشنگتن بر پاکستان فشار وارد می کند تا علیه شبکهء حقانی در وزیرستان شمالی اقداماتی را انجام دهد.

در عین حال بر اساس گزارش ها، وزیر خارجه ایالات متحده برای اولین تماس مقامات امریکایی با شبکهء حقانی را در تابستان گذشته به میانجیگیری پاکستان در دیدار از اسلام آباد تایید کرده است تا به گفته وی درجه آمادگی شبکه تندرو حقانی به صلح تعین شود.

اما هیلاری کلنتن گفته است: این یگانه تماس با گروه حقانی بود زیرا که حملات پس از آن توسط شبکهء حقانی نشان داد که این گروه به مصالحه در افغانستان چندان پابند نیست.

در عین حال رییس جمهور کرزی نیز در مصاحبه با تلویزیون خصوصی جیو پاکستان خواهان گفتگوهای صلح با شبکهء حقانی شده است. وی گفته است گفتگوها با این شبکه باید در پاکستان صورت گیرد.

در اعلامیهء که از سوی ریاست جمهوری انتشار یافته گفته شده که رییس جمهور کرزی در این مصاحبه گفته که شورای طالبان در پاکستان است و همه می دانند که گروه حقانی نیز در پاکستان است و به همین علت تاکید داشته است که می خواهند به عوض یک آدرس مجهول طالبان، به گفته وی با برادران شان در پاکستان صحبت کنند.

پس از کشته شدن برهان الدین ربانی، رییس جمهور کرزی اعلام داشت که تلاش برای دسترسی به طالبان افغان را متوقف می سازد و بجای آن با پاکستان گفتگوهای مستقیم را انجام خواهد داد.
XS
SM
MD
LG